Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2020

Δ.Σ. Αρχαίας Κορίνθου: Υλοποίηση Μουσειακού Προγράμματος «Ο Ιάσονας στην Αρχαία Κόρινθο»


Μία εξαιρετική, μαθησιακή εμπειρία βίωσαν σήμερα, Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2020, οι μαθητές/τριες της  Γ΄ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Αρχαίας Κορίνθου υλοποιώντας στον επιβλητικό χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου της πόλης τους το Πρόγραμμα «Ο  Ιάσονας στην Αρχαία Κόρινθο», με την υποστήριξη των αρμοδίων εκπ/κών τους κ.κ. Ανθής Γιαννίση (ΠΕ 70) και Μαρίνας Διπλού (ΠΕ 70) σε κοινή δράση με την Υπεύθυνη Εκπ/κών Προγραμμάτων της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών, που υλοποιούνται σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας στο Μουσείο και τον Αρχαιολογικό Χώρο της Αρχαίας Κορίνθου, κ. Ελένη Γκίζα.


Αρχικά, τα παιδιά επισκέφτηκαν τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Κορίνθου όπου  άκουσαν την ιστορία της Μήδειας όπως την παρουσιάζει ο αρχαίος, τραγικός ποιητής Ευριπίδης στην ομώνυμη Τετραλογία του.



Ο Ιάσονας εγκαταλείποντας τη γυναίκα του Μήδεια και τα παιδιά του, νυμφεύεται τη Γλαύκη, την κόρη του Βασιλιά της Κορίνθου, Κρέοντα. Η  Μήδεια, προκειμένου να εκδικηθεί, με μανία και αγριότητα στέλνει δηλητηριώδη δώρα με τα οποία φονεύει τόσο την νύφη Γλαύκη όσο και τον βασιλιά Κρέοντα! Στη συνέχεια, αφού φονεύει τα ίδια της τα παιδιά Φέρητα και Μέρμερο, προς απέραντη λύπη του πρώην συζύγου της, με την βοήθεια άρματος που το σέρνουν Φτερωτοί Δράκοντες, απέρχεται στην Αθήνα.


Τα παιδιά, με θεατρικό παιχνίδι και εξαιρετικές ερμηνείες απέδωσαν το Μύθο: …η Γλαύκη κόρη του Βασιλιά Κρέοντα δέχτηκε το πέπλο που της έφεραν δώρο τα παιδιά της Μήδειας. Όταν το φόρεσε πήρε φωτιά και έτρεξε στην Πηγή για να σωθεί. Στην προσπάθεια να τη σώσει πέθανε όχι μόνον αυτή αλλά και ο Βασιλιάς Κρέοντας! Η Κρήνη πήρε το όνομα της Γλαύκης....


Ακολούθως, οι μικροί/ές μαθητές/τριες επισκέφτηκαν την Κρήνη  βλέποντας, παράλληλα και σε έντυπη μορφή,  πώς μπορεί να ήταν στην πραγματικότητα!




Στη συνέχεια τα παιδιά,  ανά ομάδες, φιλοτέχνησαν σε  αγγεία εικαστικές δημιουργίες με τις εντυπώσεις που αποκόμισαν από το Μύθο, εμπλουτισμένες από ενδεικτικά αγγεία της εποχής που τους έδειξε η Υπεύθυνη του Προγράμματος.






Η προσεκτική ανάγνωση της Μήδειας, ως σύνθετου δείγματος τραγικής ποίησης, αποκαλύπτει πως πρόκειται για ένα έργο στο οποίο αναδεικνύονται έντονα στοιχεία κοινωνικού προβληματισμού, σε μια εποχή που ο κλασικός ελληνικός κόσμος είναι έτοιμος να περάσει στη φάση της παρακμής του. Σε μια εποχή που η κριτική των παραδοσιακών αξιών είναι παρούσα, o Ευριπίδης αμφισβητεί αξίες που σχετίζονται με πολιτισμικούς και κοινωνικούς θεσμούς του παρελθόντος.



Η σύγκρουση Μήδειας και Ιάσονα εκφράζει όχι μόνον την αρχετυπική αντίθεση μεταξύ αρσενικού και θηλυκού αλλά πηγαίνει βαθύτερα, στη σύγκρουση ανάμεσα στην πανάρχαια μαγεία της δέσμευσης μέσω του όρκου, που αντιπροσωπεύει η Μήδεια και τον στεγνό ορθολογισμό του Ιάσονα, ενδεικτικό μιας κοινωνίας με συγκεκριμένο, υλιστικό προσανατολισμό. Η Μήδεια αποτελεί ένα σύνθετο και συναρπαστικό χαρακτήρα, με ψυχοδραματικό χαρακτήρα, εσωτερικές συγκρούσεις και πολιτικοκοινωνικές προεκτάσεις με κυρίαρχη, όμως, ιδιότητα εκείνη της μάγισσας, της φαρμακίδας! Είναι η νέα που τη δίδαξε η ίδια η Εκάτη να συλλέγει μαγικά βοτάνια με μεγάλη επιδεξιότητα!


Αναμφίβολα, η εκπαιδευτική διαδικασία καλείται να αντεπεξέλθει σε πλήθος ατομικών - κοινωνικών αναγκών και σύγχρονων προκλήσεων, προσεγγίζοντας συγγενικά της συστήματα και οικείες δομές, όπως είναι τα Μουσεία τα οποία δεν αποτελούν, πλέον, στατικά ιδρύματα, αλλά «Κέντρα Μεταβολών», σύμφωνα με τις γενικές αλλαγές και μετατοπίσεις που εκδηλώνονται στο επιστημολογικό, ιστορικό, κοινωνικό, οικονομικό, πολιτικό, ιδεολογικό και πολιτισμικό περιβάλλον. 


Η σημερινή ημέρα αποτέλεσε μία πολύτιμη εμπειρία για τους/τις μικρούς/ές συμμετέχοντες/ουσσες αφού διαχειρίστηκαν με επιτυχία το πλούσιο, σε ερεθίσματα, περιβάλλον του Μουσείου, εκφράστηκαν εικαστικά και οικοδόμησαν ουσιαστικές και ποικίλες εμπειρίες αναδεικνύοντας την ευρύτερη πολιτιστική μας παράδοση! Θερμά συγχαρητήρια στους/στις μικρούς/ές μαθητές/τριες της Γ΄ Τάξης για το μεγάλο τους ενδιαφέρον, τη συμμετοχικότητα, ευρηματικότητα, εκφραστικότητα  και υποδειγματική τους συμπεριφορά στο μουσειακό χώρο!


Πολλές ευχαριστίες και θερμά συγχαρητήρια στην Υπεύθυνη Εκπ/κών Προγραμμάτων της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών -σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας-  κ. Ελένη Γκίζα για τη μεγάλη της συμβολή στη σημερινή, σύγχρονη μορφή επικοινωνίας μεταξύ δύο σημαντικών, εκπαιδευτικών και πολιτιστικών φορέων, του Δημοτικού Σχολείου και του Μουσείου της Αρχαίας Κορίνθου, αναπτύσσοντας κοινές-παράλληλες φιλοσοφίες και πολιτικές πολύπλευρης δράσης, ξεδιπλώνοντας  -με το ιδιαίτερο ταλέντο της και σε συνεργασία με τις αρμόδιες εκπ/κούς- πλήθος ευοίωνων προοπτικών της σύγχρονης, σχολικής και διδακτικής ζωής! 


Τέλος, πολλά συγχαρητήρια στις εκπ/κούς κ.κ. Ανθή Γιαννίση (ΠΕ 70) και Μαρίνα Διπλού (ΠΕ 70) οι οποίες απέδειξαν ότι όταν υπάρχουν εμπνευσμένοι παιδαγωγοί με αγάπη στην επιστήμη τους, με πάθος και μεράκι σε αυτό που είναι ταγμένοι να υπηρετούν, δύνανται ακόμα και να «μεταμορφώνουν» τους/τις μικρούς/ές μαθητές/τριές τους από απλούς, μορφωτικούς αποδέκτες σε επιδέξιους, «δαιμόνιους», εξερευνητές πολλαπλών τομέων γνώσης και πολιτισμού, όπως συνέβη σήμερα μέσα από την υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης! 
     

       

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου