α) Ασύγχρονα εργαλεία που υποστηρίζουν την επικοινωνία σε διαφορετικό χρόνο (π.χ. ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, παγκόσμιος ιστός, βιντεοδιάλεξη, εκπαιδευτική τηλεόραση, πλατφόρμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης). Η ασύγχρονη επικοινωνία μπορεί να πραγματοποιηθεί με την αποστολή εκπαιδευτικού υλικού, π.χ. φύλλα εργασίας ή άλλο διαδραστικό ή μη εκπαιδευτικό υλικό, που θα υλοποιηθούν με ή χωρίς τη βοήθεια των γονέων.
β)
Σύγχρονα εργαλεία που υποστηρίζουν την επικοινωνία και την ταυτόχρονη
αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο. Τέτοια εργαλεία μπορεί να είναι η συζήτηση
δια μέσου υπολογιστών (chat) και οι πλατφόρμες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Η
σύγχρονη επικοινωνία μπορεί να πραγματοποιηθεί με σκοπό είτε αμιγώς τη
διατήρηση των σχέσεων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας είτε την υλοποίηση
μαθημάτων ή βιωματικών δραστηριοτήτων όπου είναι αυτό εφικτό.
Ειδικά σε σχέση με την παροχή εξειδικευμένων βοηθημάτων
υποστηρικτικής τεχνολογίας και την ψηφιακή προσβασιμότητα αναφέρονται:
Η δημιουργία και διαρκής ανάπτυξη ενός εκτενούς ψηφιακού υλικού το οποίο
διασφαλίζει συνθήκες προσβασιμότητας, όπως το κάτωθι: α) Όλα τα σχολικά
εγχειρίδια πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν μεταγραφεί σε
κώδικα braille και έχουν εκτυπωθεί από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ σε συνεργασία με το
Κέντρο Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών (ΚΕΑΤ). β) Όλα τα βιβλία της
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν προσαρμοστεί σε διάφορες γραμματοσειρές
για τους αμβλύωπες μαθητές από το Ι.Ε.Π. και το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ. γ) Έχουν γίνει
ψηφιακές προσαρμογές σχολικών εγχειριδίων ώστε να είναι προσβάσιμα σε όλες τις
κατηγορίες αναπηρίας μαθητών/τριών με προβλήματα όρασης, ακοής, αυτισμό,
νοητική καθυστέρηση κλπ) στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη
Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» (ΕΠ ΑΝΑΔ ΕΔΒΜ) της
προγραμματικής περιόδου 2014-2020, και δη της Πράξης «Καθολικός Σχεδιασμός και
Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού», με κωδικό ΟΠΣ (MIS)
5001313 το οποίο υλοποιείται επί σειρά ετών από το Ινστιτούτο
Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σε αυτό το πλαίσιο αναπτύσσεται ψηφιακό εκπαιδευτικό
υλικό. Το σχετικό υλικό απευθύνεται σε μαθητές που παρουσιάζουν τις εξής
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: προβλήματα όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες),
προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικά προβλήματα, μέτρια και ελαφριά
νοητική αναπηρία, διαταραχή αυτιστικού φάσματος, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες,
προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης. Όλο το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό είναι
αναρτημένο στην ιστοσελίδα: http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/.
Επίσης
δύναται να αξιοποιηθεί υλικό από τα παρακάτω links της εκπαιδευτικής
τηλεόρασης:
∙ http://www.edutv.gr/index.php/eidiki-agogi
∙ http:// http://www.edutv.gr/index.php/mathainoume-sto-spiti
Για την υλοποίηση κάθε σχετικής πρωτοβουλίας κρίνεται σκόπιμη η επικοινωνία και η στενή συνεργασία με τους γονείς των μαθητών/τριων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αποτελούν απαραίτητους αρωγούς προς αυτή την κατεύθυνση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου