Στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων εντάσσονται από το Σεπτέμβριο τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, σε συνέχεια της πιλοτικής εφαρμογής τους το προηγούμενο σχολικό έτος σε 218 σχολεία της χώρας, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων.
Παράλληλα, με υπουργική απόφαση που υπέγραψε η Υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, καθορίζεται ο τρόπος διδασκαλίας, το ωρολόγιο πρόγραμμα, το σχέδιο δράσεις, οι αναθέσεις και οι αξιολογήσεις των μαθητών στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, οι στοχοθετημένες δεξιότητες ομαδοποιούνται και καλλιεργούνται σε τέσσερεις κύκλους στοχοθεσίας ως εξής:
Α) Δεξιότητες 21 ου αιώνα (4cs)
·
Α1. Δεξιότητες
μάθησης 21 ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
·
Α2. Ψηφιακή
μάθηση 21 ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή
συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές
δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
·
Α3. Παραγωγική
μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.
Β) Δεξιότητες ζωής
·
Β1. Δεξιότητες
της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και
ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)
·
Β2. Δεξιότητες
της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ψηφιακή
πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές
συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
·
Β3. Δεξιότητες
διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία,
Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
·
Β4. Δεξιότητες
επιχειρηματικότητας (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός,
Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα).
Γ)
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
·
Γ1.
Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών
δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και
ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων
τεχνολογιών)
·
Γ2.
Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός
γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια
στο διαδίκτυο)
·
Γ3.
Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/ υπολογιστική
σκέψη).
Δ) Δεξιότητες του νου
·
Δ1.
Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση
προβλημάτων)
·
Δ2.
Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη)
·
Δ3.
Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
·
Δ4.
Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
· Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση).
Οι Θεματικές Ενότητες των Εργαστηρίων
Το πρόγραμμα και το
εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4)
Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους
Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών,
σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που
ακολουθεί, η οποία διαμορφώθηκε στην τελική της μορφή από την πιλοτική εφαρμογή
των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» κατά το σχολικό έτος 2020 - 2021:
Το
εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί αντλείται από την ειδικά διαμορφωμένη
ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ και περιλαμβάνει:
Α) προτάσεις εκπαιδευτικών
προγραμμάτων ανά Θεματική Ενότητα και Τάξη,
Β) προτάσεις εκπαιδευτικού υλικού
προς αξιοποίηση, όπως επίσης και σχετικούς οδηγούς εκπαιδευτικού,
Γ) οπτικοακουστικό και ψηφιακό
εκπαιδευτικό υλικό ή/και φύλλα εργασίας, προτεινόμενες σχολικές δράσεις για
εργαστηριακή και βιωματική προσέγγιση του προς μελέτη θέματος, φύλλα
αξιολόγησης και αυτο-αξιολόγησης και σε ορισμένες περιπτώσεις, ενημερωτικό
υλικό προς τους γονείς, κατάλληλα διαβαθμισμένο ανά τάξη.
Στα
προτεινόμενα εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια προβλέπονται οι κατάλληλες
προσαρμογές και διαφοροποιήσεις για τις μαθήτριες και τους μαθητές με ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές ή άλλες
δυσκολίες.
Κατανομή Προγραμμάτων των Θεματικών Ενοτήτων ανά
Τάξη
Είναι
σημαντικό η κάθε μαθήτρια και ο κάθε μαθητής, με το τέλος της υποχρεωτικής
εκπαίδευσης να έχει διδαχθεί στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων έννοιες & δεξιότητες
απ΄ όλες τις Θεματικές Ενότητες. Για το λόγο αυτό σε κάθε τμήμα/τάξη με ευθύνη
του Συλλόγου Διδασκόντων:
α) δημιουργείται ειδικός φάκελος
επιτευγμάτων (portfolio) τμήματος/τάξης, στον οποίο θα υπάρχουν κατ’ ελάχιστο
τα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων που θα εφαρμόζονται στο ίδιο τμήμα ή
τάξη καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησης των μαθητριών και των μαθητών στην
υποχρεωτική εκπαίδευση από το Νηπιαγωγείο έως την Γ’ Γυμνασίου.
β) σε κάθε τάξη δημιουργούνται
προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων από τις υποενότητες, όπως αποτυπώνονται
στον πίνακα που ακολουθεί, με σύνδεση κατά το δυνατό και με τα γνωστικά
αντικείμενα των Προγραμμάτων Σπουδών (όπου είναι εφικτό). Για παράδειγμα η
υποενότητα Παγκόσμια & τοπική φυσική κληρονομιά, μπορεί να συνδεθεί με τους
στόχους του προγράμματος σπουδών της Γεωλογίας - Γεωγραφίας της Α΄ Γυμνασίου, ή
η υποενότητα Διατροφή με τη Μελέτη Περιβάλλοντος της Α΄ Δημοτικού, ή η Οδική
ασφάλεια με την ενότητα «Ασφαλώς … κυκλοφορώ» της Γλώσσας της Δ΄ Δημοτικού
κ.λπ.
γ) Στην Γ΄ Γυμνασίου οι Θεματικές
Ενότητες των εργαστηρίων συνδέονται με τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό
ως Θεματική Ενότητα «ομπρέλα». Για παράδειγμα στην πρώτη Θεματική Ενότητα
μπορούν να συνδυαστούν θέματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης με επαγγελματικό
προσανατολισμό από το χώρο της Υγείας, στη δεύτερη από το χώρο του
περιβάλλοντος κ.λπ.
Το πρόγραμμα που ακολουθεί τηρείται
υποχρεωτικά ως προς τις θεματικές που αναφέρονται σε κάθε τάξη και βαθμίδα:
Πηγή: alfavita.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου