Πέμπτη 30 Απριλίου 2020

ΚΕΣΥ ΑΡΚΑΔΙΑΣ: Εκπ/κό Υλικό - Σχεδιασμός Δράσεων ΕξΑ Υποστήριξης


Το ΚΕΣΥ Αρκαδίας μας παραθέτει εξαιρετικά ενδιαφέρον εκπ/κό υλικό για την εξ αποστάσεως υποστήριξη εκπ/κών, γονέων και μαθητών/τριών.



Για περισσότερες πληροφορίες, ανατρέξτε στην εξαιρετική,  επίσημη
 Ιστοσελίδα του ΚΕΣΥ Αρκαδίας
πατώντας εδώ .

Ειδικότερα, παρουσιάζεται το κάτωθι εκπ/κό υλικό:

  1. Μένουμε σπίτι και καλλιεργούμε δραστηριότητες - μέρος γ΄ : ασκήσεις ακουστικής μνήμης.
  2. Ας μιλήσουμε για τα συναισθήματα.
  3. Μαθαίνω τα σχήματα (δύο αρχεία).
  4. Τα ζώα της αυλής (δύο αρχεία).

Για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς Νηπιαγωγείου

  1. Μένουμε σπίτι και καλλιεργούμε δραστηριότητες - μέρος α΄ : ασκήσεις οπτικής αντίληψης.
  2. Μένουμε σπίτι και καλλιεργούμε δραστηριότητες - μέρος β΄ : ασκήσεις ακουστικής αντίληψης.
  3. Το όνομά μου είναι κορονοϊός.
  4. Παραμύθι για τον κορονοϊό.

Για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς δημοτικών σχολείων
Εκπαιδευτικές-Ψυχαγωγικές δραστηριότητες : Μαθαίνοντας….εναλλακτικά.

Για μαθητές/τριες Γ΄ Λυκείου (2/4/2020 και 14/4/2020)

  1. Άγχος και πανελλαδικές εξετάσεις.
  2. Αυτό που θέλω να ξέρουν οι γονείς μου.
  3. Λαμβάνοντας αποφάσεις στην εποχή της πανδημίας.

Για εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής όλων των βαθμίδων Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

  1. Οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς.
  2. Η Ειδική Αγωγή…αλλιώς, όταν μένουμε σπίτι.

Για γονείς

  1. Υποστηρίζοντας την οικογένεια με αφορμή την έξαρση του COVID-19.
  2. Κορονοϊός υπό άλλο πρίσμα.

  
«Θυμάσαι τι άκουσες» ;
Η ακουστική μνήμη είναι η διαδικασία όπου κωδικοποιούμε,
αποθηκέυουμε και ανακαλούμε ακουστικές πληροφορίες. Είναι μια
ικανότητα την οποία κατακτούμε σταδιακά μέσα από εξάσκηση. Στη
συνέχεια μπορείτε να βρείτε παιχνίδια αλλά και ασκήσεις για παιδιά
προχολικής αλλα και πρώτης σχολικής ηλικίας που στοχεύουν στην
ανάπτυξη αυτή της ικανότητας.

Παιχνίδια
“Κάνε το”
Βάζουμε πέντε ή έξι αντικείμενα μπροστά στο παιδί και του δίνουμε μια
σειρά από οδηγίες για να τις ακολουθήσει. Π.χ. Βάλε το πράσινο παιχνίδι
δίπλα από το κρεβάτι, βάλε το κίτρινο λουλούδι κάτω από την καρέκλα
και βάλε την πορτοκαλί μπάλα στο πάνω στο γραφείο σου. Ο κατάλογος
με τις οδηγίες μπορεί να αυξηθεί καθώς το παιδί σταδιακά εξασκείται
στην ακουστική μνήμη.
“Ακολουθώντας οδηγίες”
Δίνουμε στο παιδί αρκετά απλά έργα για εκτέλεση. Π.χ. «Να σχεδιάσουν
ένα κόκκινο τετράγωνο στο χαρτί τους, να βάλουν ένα μικρό πράσινο
κύκλο κάτω από το τετράγωνο και να τραβήξουν μια μαύρη γραμμή από
το κέντρο του κύκλου προς την κάτω δεξιά γωνία του τετραγώνου».
“Κατάλογοι αριθμών ή λέξεων”
Βοηθάμε τους μαθητές να συγκρατήσουν στη μνήμη τους μία λίστα από
αριθμούς ή λέξεις και τους ζητάμε να τις επαναλάβουν. Βαθμιαία
προσθέτουμε κι άλλες πληροφορίες (αριθμούς ή λέξεις). Αρχικά, μία
οπτική ενίσχυση σε μορφή εικονικής αναπαράστασης μπορεί να είναι
χρήσιμη. Δηλαδή να δείχουμε σε εικόνες τους αριθμούς στη σειρά ή τις
λέξεις που ζητάμε από το παιδί να επαναλάβει.
“Παιδικά τραγούδια”
Η εκμάθηση παιδικών τραγουδιών και ποιημάτων ενισχύουν την
ακουστική μνήμη.
“Τηλεοπτικά προγράμματα”
Προτείνουμε στο παιδί να παρακολουθήσει ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα
και το ρωτάμε για ορισμένα γεγονότα που αναφέρονται σε αυτό ή του
ζητάμε να το εξιστορήσει. Αν ήδη παρακολουθεί κάποιο συγκεριμένο
τηλεοπτκό πρόγραμμα, το ρωτάμε σχετικά με αυτό.
“Επανάληψη προτάσεων”
Προφέρουμε μεγαλοφώνως μια πρόταση και ζητάμε από το παιδί να την
επαναλάβει. Αρχίζουμε με μικρές απλές προτάσεις. Στη συνέχεια
προσθέτουμε σύνθετες προτάσεις.
“Σειροθέτηση γεγονότων”
Διαβάζουμε ένα επιλεγμένο κομμάτι όπου αναφέρονται σύντομες σειρές
γεγονότων. Στη συνέχεια ζητάμε από το παιδί να ξαναπεί την ιστορία,
αναφέροντας τα γεγονότα στη σωστή τους χρονική σειρά.
Ακολοθούν και ενδεκτικές ασκήσεις!!

Ασκήσεις
1.Διαβάζουμε τις παρακάτω προτάσεις μια-μια κάθε φορά και ζητάμε από το παιδί να
μας τις επαναλάβει. Εαν δυσκολέυεται καθώς οι πληροφορίες πληθαίνουν, το
υποστηρίζουμε και το βοηθάμε επαναλαμβάνοτάς του ξανά την πρόταση την οποία
δυσκολέυται να θυμηθεί και να πει.
2. Οι οδηγίες βρίσκονται πάνω στο φύλλο εργασίας που ακολουθεί
3. Οι οδηγίες βρίσκονται πάνω στο φύλλο εργασίας που ακολουθεί
4. Οι οδηγίες βρίσκονται πάνω στο φύλλο εργασίας που ακολουθεί
6. Η παρακάτω άσκηση είναι παιχνίδι όπου συμμετεόχουν και φιγούρες-κουκλάκια.
Ακολουθήστε τις οδηγίες που αναγράφονται στο φυλλο εργασίας.
Θυμίζουμε ότι όλα τα παραπάνω απευθύνονται σε όλα τα παιδια με
χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες! Καλή εξάσκηση!!!

--------------------------------------------------------------------------

+ αισθήματα

ΣΚΟΠΟΣ : Εισαγωγή στην έννοια των συναισθημάτων στο νηπιαγωγείο

ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
     1. Οι μαθητές/τριες νηπιαγωγείου να αναγνωρίζουν εσωτερικά στοιχεία της προσωπικότητας, ως βασικά στοιχεία της μοναδικής ταυτότητάς τους.
     2. Να κατανοήσουν την έννοια της διαφορετικότητας
     3. Nα καλλιεργήσουν κουλτούρα σεβασμού στα συναισθήματα των άλλων.
    4. Να ενθαρρυνθούν στην ελευθερία έκφρασης, σκέψεων και συναισθημάτων. 

ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
1.    Οι μαθητές/τριες νηπιαγωγείου να αναγνωρίζουν συναισθήματα.
2.    Να μπορούν να διαχειριστούν τα συναισθήματα που βιώνουν.
3.    Να ενισχυθεί η εικόνα εαυτού.
4.    Να μειωθούν οι εκδηλώσεις θυμού και άγχους.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η
Η προσέγγιση του θέματος πραγματοποιείται αρχικά μέσω της ακρόασης του τραγουδιού «Ο ύμνος του τριγωνοψαρούλη», ώστε να γίνει γνωσιολογική προετοιμασία των μαθητών/τριών για το αντικείμενο της διδασκαλίας.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ : Ζητάμε από τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα του τριγωνοψαρούλη. Χρήση της τεχνικής καταιγισμού ιδεών.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η
Η νηπιαγωγός διαβάζει ένα παραμύθι με περιεχόμενο τα συναισθήματα (κυρίως θυμό ή φόβο). Στη συνέχεια ρωτάει τα παιδιά τί τους κάνει να αισθάνονται θυμό ή φόβο.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3η
            Δείχνουμε στα παιδιά εικόνες ή φατσούλες που αποτυπώνουν κάποιο συναίσθημα. Τα καλούμε να αναγνωρίσουν το κάθε συναίσθημα και με ποιόν τρόπο το κατάλαβαν (π.χ. είναι χαρούμενο, επειδή χαμογελάει).
            Κάθε παιδί αναφέρει ένα ή δύο συναισθήματα που νιώθει το ίδιο την παρούσα στιγμή.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4η
Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν μία ακροστιχίδα συναισθημάτων π.χ. ΧΑΡΑ. Η νηπιαγωγός ζητάει από τα παιδιά να βρουν και να πουν λέξεις που αρχίζουν από το κάθε γράμμα της ακροστιχίδας. Η νηπιαγωγός συμπληρώνει τις λέξεις στο ανάλογο γράμμα.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5η
Δίνεται ένα φύλλο εργασίας. Οι μαθητές/τριες φτιάχνουν μια ζωγραφιά που αποτυπώνει κάποιο συναίσθημά τους. Οι ζωγραφιές συγκεντρώνονται από την εκπαιδευτικό και ενώνονται όλες μαζί σε ένα ομαδικό κολάζ.

-----------------------------------------------------------------------------

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ (μ-σενάριο)

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
«Σχήματα και χρώματα ονόματα παίρνουν και σε ομαδούλες μπαίνουν…»

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

Προφορικός λόγος, Οπτική Αντίληψη, Οπτική Διάκριση, Οπτική Μνήμη, Λογικομαθηματική Σκέψη, Πληροφορική

ΤΑΞΗ
Το σενάριο απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με ελαφρά νοητική καθυστέρηση (Ειδικό Νηπιαγωγείο, Τμήμα ένταξης νηπιαγωγείου, Παράλληλη στήριξη)

ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΔΕΠΠΣ ΚΑΙ ΑΠΣ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΕΛΑΦΡΑ ΚΑΙ ΜΕΤΡΙΑ ΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ

Το θέμα είναι απολύτως συμβατό με το ΑΠΣ και το ΔΕΠΠΣ καθώς οι δραστηριότητες και το λογισμικό που χρησιμοποιείται στοχεύει στην ανάπτυξη της ικανότητας οπτικής αντίληψης, διάκρισης και μνήμης και στην ανάπτυξη της λογικομαθηματικής σκέψης μέσω της γνωστικής διαδικασίας των συλλογισμών σε παιδιά με ελαφρά νοητική καθυστέρηση. Έτσι, δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να αναγνωρίσουν, να ονομάσουν, να ομαδοποιήσουν και να συγκρίνουν απλά γεωμετρικά σχήματα διατυπώνοντας και περιγράφοντας σχέσεις και διαδικασίες.

Λογισμικό: kidspiration


ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Ως μοντέλο διδασκαλίας επιλέγεται η «συνεργατική καθοδηγούμενη ανακάλυψη» αλλά και η δασκαλοκεντρική προσέγγιση λόγω των νοητικών δυσκολιών που εμφανίζουν οι συγκεκριμένοι μαθητές, η οποία απαιτεί διαρκή καθοδήγηση και παρέμβαση.

ΣΚΟΠΟΣ
Να συμβάλλει στην ανάπτυξη βασικών γνωστικών λειτουργιών αλλά και δεξιοτήτων έτσι ώστε οι μαθητές να μπορούν να εκφράζουν προφορικά τους προβληματισμούς τους με χρήση κατάλληλων λέξεων–εννοιών και να αποκτήσουν δεξιότητες λογικομαθηματικής σκέψης.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
-Να ακούν και να κατανοούν τις οδηγίες που τους δίνονται
-Να κατακτήσουν βασικές έννοιες που συνδέονται με την ανάπτυξη της λογικομαθηματικής σκέψης
-Να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα γεωμετρικά σχήματα.
-Να ομαδοποιήσουν τα σχήματα με ένα κριτήριο (σχήμα ή χρώμα)
- Να ομαδοποιήσουν τα σχήματα με δύο κριτήρια (σχήμα και χρώμα)
-Να χρησιμοποιήσουν το λογισμικό για την επίλυση απλών προβλημάτων.

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Για το πρώτο κομμάτι της αξιολόγησης, θα χρησιμοποιηθούν φωτοτυπημένα τα φύλλα εργασίας (που τα έχουμε ήδη προωθήσει στα παιδιά) του λογισμικού kidspiration 



ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Συνολικά όλο το σενάριο αποτελείται από επτά επιμέρους φάσεις:
1η Εισαγωγή και παρουσίαση του εκπαιδευτικού σεναρίου στα παιδιά.
2η Δραστηριότητα 1: Τα παιδιά ομαδοποιούν τα σχήματα ως προς το χρώμα τους.
3η Δραστηριότητα 2: Τα παιδιά ομαδοποιούν τα σχήματα ως προς το σχήμα τους.  
4η Δραστηριότητα 3: Τα παιδιά ομαδοποιούν τα σχήματα ως προς το χρώμα και το σχήμα τους.
5η Δραστηριότητα 4: Αφήνουμε τα παιδιά να σχεδιάζουν στο περιβάλλον του λογισμικού kidspiration ελεύθερα, χρησιμοποιώντας από τη βιβλιοθήκη σχημάτων, όποια γεωμετρικά σχήματα θέλουν και σε όποιο χρώμα θέλουν. Μετά τους ζητάμε να μας πουν ποια σχήματα και χρώματα χρησιμοποίησαν.
6η Δραστηριότητα 5: Τα παιδιά δημιουργούν το δικό τους σχέδιο, χρησιμοποιώντας κάθε φορά συγκεκριμένη ομάδα χρωμάτων, όπως μόνο τρίγωνα ή μόνο κύκλους ή σχήματα του ίδιου χρώματος.
7η Αξιολόγηση:
α) Παρουσιάζουμε στα παιδιά τις δραστηριότητες που ολοκλήρωσαν και τους ζητάμε να μας πουν και να μας εξηγήσουν με ποια κριτήρια έγινε η ομαδοποίηση των σχημάτων κάθε φορά
β)Ζητάμε από τα παιδιά να φτιάξουν νέες ομάδες σχημάτων με ένα κριτήριο ομαδοποίησης που θα επιλέξουν τα ίδια.

Α. Εισαγωγή και παρουσίαση του εκπαιδευτικού σεναρίου στα παιδιά Παρουσιάζουμε ένα βίντεο στα παιδιά που να μιλάει για τα χρώματα και τα σχήματα  


Στη συνέχεια μέσω των λειτουργιών του kidspiration oοργανώνουμε ένα περιβάλλον ώστε τα παιδιά να πραγματοποιήσουν τρεις δραστηριότητες ανάπτυξης λογικομαθηματικής σκέψης σχετικά με τα χρώματα και τα σχήματα

Β. Δραστηριότητα 1
Στο πρώτο φύλλο ζητάμε από τα νήπια να στολίσουν κάθε αυγό με σχήματα που έχουν το ίδιο χρώμα

----------------------------------------------------------------

Ενδεικτική πρόταση ειδικής εκπαιδευτικής παρέμβασης με στόχο τη γνωστική ανάπτυξη σε μαθητή/τρια νηπιαγωγείου που έχει διαγνωστεί με νοητική καθυστέρηση από το ΚΕΣΥ (αρχείο1).
Η νοητική καθυστέρηση αποτελεί μια ευρεία κατηγορία ταξινόμησης παιδιών που εμφανίζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι μαθητές που εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία εμφανίζουν πολυπλοκότητα στο γενικό αναπτυξιακό τους προφίλ αλλά και στις επιμέρους αναπτυξιακές δεξιότητες που θα έπρεπε να έχουν κατακτήσει σύμφωνα με τη χρονολογική τους ηλικία. Γενικός στόχος των παρεμβάσεων αποκατάστασης που πραγματοποιούνται στα πλαίσια της ειδικής αγωγής είναι η βελτίωση της γνωστικής τους ικανότητας μέσα από εκπαιδευτικές δραστηριότητες που προσαρμόζονται στις εκάστοτε δυνατότητες του μαθητή.
Με βάση τα παραπάνω, μπορεί να υλοποιηθεί μια σειρά από δραστηριότητες μία εκ των οποίων μπορεί να είναι ενδεικτικά η εξής:
Διδακτικός Στόχος : Εκμάθηση των ζώων του αγροκτήματος .
Μακρόχρονοι Στόχοι:
1.    Βελτίωση της συνολικής γνωστικής λειτουργίας 
2.    Βελτίωση της οπτικής και ακουστικής αντίληψης
3.     Βελτίωση της οπτικής και ακουστικής διάκρισης.
Βραχύχρονοι στόχοι:
1. Κατονονομασία των ζώων.
2. Οπτική και Ακουστική αναγνώριση των ζώων του αγροκτήματος 
3.Ακουστική Διάκριση των ήχων των ζώων
Κάνουμε εισαγωγή στο θέμα με ένα
Υλικά:
• Βίντεο με το τραγούδι « Όταν θα πάω κυρά μου στο παζάρι».
• Βίντεο με ήχους των ζώων.
• Ζευγάρια καρτών με τα ζώα που υπάρχουν στο τραγούδι.
Ενδεικτική πορεία δραστηριότητας
-Βλέπουμε το βίντεο και τραγουδάμε το τραγούδι..
- Συζητάμε μαζί τους για τα ζώα που αναφέρονται στο τραγούδι.
-Δίνουμε στα παιδιά εικόνες από διάφορα ζώα για να εντοπίσουν αυτά που αναφέρονται στο τραγούδι.
- Ακούνε και βλέπουν μέσω βίντεο τον ηχογραφημένο ήχο που παράγει το κάθε ζώο και τους ζητάμε να τον μιμηθούν.
- Τοποθετούμε μια φωτοτυπία με το τραγούδι στον πίνακα αναφοράς. Τραγουδάμε το τραγούδι και ζητούμε από τα παιδιά να δείχνουν τα ζώα στον πίνακα και να μιμούνται τους ήχους του κάθε ζώου που αναφέρουμε στο τραγούδι.
- Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες με βάση τα ζώα που επεξεργαζόμαστε στο τραγούδι. Τραγουδάμε όλοι μαζί το τραγούδι και η κάθε ομάδα παιδιών μιμείται τον ήχο του ζώου που αντιπροσωπεύει.

--------------------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------


Επιπρόσθετα, η Συντονίστρια Εκπ/κού Έργου Μουσικής Αγωγής του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου και Μέλος της 3Μελούς Επιτροπής Παιδαγωγικής και Επιστημονικής Εποπτείας του ΚΕΣΥ Αρκαδίας Δρ. Κυριακή Ζαχαροπούλου μας προτείνει ενδεικτική εφαρμογή του Φωτόδεντρου, την οποία δημιούργησε στηριγμένη στην έρευνά της πάνω στην αντίληψη των συναισθημάτων
Είναι κατάλληλη για παιδιά ηλικίας 4-11 ετών.


Έχει δημιουργηθεί και αντίστοιχη μεγαλύτερης δυσκολίας για μεγαλύτερα παιδιά:


 


Επιπλέον, μας συνιστά ένα μουσικό παραμύθι που δίνει έμφαση στην ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με τους ήχους:



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου