Τετάρτη 15 Απριλίου 2020

Περίοδος Αναγέννησης: Επίκαιρα Έργα Μεγάλων Ζωγράφων με Θρησκευτικό Περιεχόμενο


Στο πνεύμα των Ημερών της Μεγάλης Εβδομάδας των Παθών και της Ανάστασης του Ιησού και για ψυχική αποφόρτιση από τις εντάσεις των καιρών, πνευματική όσμωση και προσωπικό προβληματισμό - επαναπροσδιορισμό, παρατίθενται δημιουργίες γνωστών Ιταλών Ζωγράφων, ενός Έλληνα και ενός εκπροσώπου της Ολλανδικής Σχολής από την εποχή της Αναγέννησης, με θρησκευτικό, επίκαιρο περιεχόμενο και πολυσήμαντη, εσώτερη νοηματοδότηση. 


Η Δευτέρα Παρουσία, Μιχαήλ Άγγελος


Η Αναγέννηση ενέπνευσε ένα κίνημα που τοποθετείται, κατά προσέγγιση, ανάμεσα στον 15ο - 17ο  αιώνα και ξεκίνησε από την Ιταλία κατά τον ύστερο Μεσαίωνα για να εξαπλωθεί, στη συνέχεια, στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ως πολιτιστικό κίνημα, επέφερε την άνθηση των τεχνών με την ανάπτυξη της γραμμικής προοπτικής στη ζωγραφική, λειτουργώντας ως γέφυρα μεταξύ του Μεσαίωνα και της Σύγχρονης Εποχής. Κατά γενική παραδοχή, η Αναγέννηση έχει τις ρίζες της στη Φλωρεντία, στην περιοχή της Τοσκάνης, κατά τον 14ο αιώνα. Στον εναρκτήριο πίνακα της παρούσας ανάρτησης διακρίνεται «Ο Μυστικός Δείπνος» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Τα έργα των καλλιτεχνών που ακολουθούν είναι ενδεικτικά και παρατίθενται με χρονολογική σειρά, ανά ζωγράφο:


Ραφαήλ


Τρίπτυχο Baronci - Ο Θεός Πατήρ και η Παρθένος, 1501


Ανάσταση, 1502


Σταύρωση Mond  (Σταύρωση Gavari), 1503


Ο Χριστός στον Κήπο των Ελαιών, 1504


Pala Oddi – Η Στέψη της Παναγίας,1504


Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ καταβάλλει τον διάβολο, 1505


Λούκας Σινιορέλλι 


 Η Ανάσταση των Σωμάτων, 1502, Ορβιέτο, Duomo, Cappella di San Brizio


 Οι Εκλεκτοί στον Παράδεισο, 1502


 Οι καταδικασμένοι στην Κόλαση, 1499-1502, Ορβιέτο, Duomo, Cappella di San Brizio


Σταύρωση με τη Μαρία Μαγδαληνή, 1505


Τιτσιάνο

 

 Ο Χριστός Φέρων το Σταυρό, 1655



 Μη Μου Άπτου, 1515

  

 Πολύπτυχο Αβερόλντι – Κεντρικός Πίνακας, 1522, Εκκκλησία των Αγίων Nazaro e Celso, Μπρέσια Ιταλίας


Η Ταφή, 1525


Η Θυσία του Ισαάκ, 1544


Φραντσέσκο Μπιάνκι


Η Εικόνα των Τριών Σταυρών (Η Σταύρωση της Mirandola), 1490, Μόντενα


Τζοβάννι Μπαττίστα Τσίμα


 Christ in Pietà, Βενετία, Πινακοθήκη της Ακαδημίας


El Greco
(Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)


Η Θεραπεία του Τυφλού, 1567


Ο Μυστικός Δείπνος, 1568



Η Εκδίωξη των Εμπόρων από το Ναό,1570


Η Ταφή, 1570


Pietà, 1576


Η Μετανοούσα Μαγδαληνή, 1578


Ο Διαμερισμός των Ιματίων, 1579


Η Αγία Τριάδα, 1579


Η Προσκύνηση του Ονόματος του Χριστού, 1579


Ο Χριστός Φέρων τον Σταυρόν, 1580

 

Τα Δάκρυα του Αγίου Πέτρου, 1586


Προσευχή στον Κήπο των Ελαιών, 1590


Ανάσταση, 1600


Πεντηκοστή, 1600


Η Συναυλία των Αγγέλων, 1610


Ο Άγιος Πέτρος, 1613


Η Άμωμος Σύλληψις, 1613


Ο Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής, 1614


Η Πέμπτη Σφραγίδα της Αποκαλύψεως, 1614


Ρέμπραντ


Η εκδίωξη των εμπόρων από τον Ναό, 1626


 Η παραβολή του άφρονος πλουσίου, 1627


Ο Ιούδας επιστρέφει τα αργύρια, 1629


 Ο καλός Σαμαρείτης, 1630


Η Ανάσταση του Λαζάρου, 1631


Ο Χριστός στον Σταυρό, 1631


Ο Χριστός στην θύελλα της θάλασσας της Γαλιλαίας, 1633


 Η Σταύρωση, 1633


Η Αποκαθήλωση, 1633


Ο Χριστός και οι Μαθητές του στη Γεσθημανή, 1634


Θρήνος για το νεκρό Χριστό, 1634


Η Ταφή, 1634


Η Ανάληψη, 1636


Ο Χριστός εμφανίζεται στην Μαρία Μαγδαληνή, 1638


 Τοπίο με τον Καλό Σαμαρείτη, 1638


 Η Ανάσταση, 1639


Μη μου Άπτου, 1650

Το ταξίδι μας στον υπέροχο μυστήριο κόσμο των ζωγράφων θα συνεχιστεί, λίαν προσεχώς...!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου