Στο πλαίσιο της υποστήριξης του
εκπ/κού έργου και λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες του Υ.ΠΑΙ.Θ., παρατίθεται ένας σύντομος, κατατοπιστικός Οδηγός του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου, τον οποίο επιμελήθηκε η Συντονίστρια Πληροφορικής κ. Ευστρατία Λιακοπούλου (ΠΕ 86).
Συχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις
Α.
Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (εξΑΕ)
1. Τι
είναι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση (εξΑΕ);
Εκπαιδευτική
διαδικασία χωρίς φυσική παρουσία όλων των συμμετεχόντων εκπαιδευτικού-μαθητών/τριών
με απόσταση σε χώρο/χρόνο.
Οδηγίες
για την διαδικασία που θα εφαρμοστεί και συχνές ερωτήσεις από ΥΠΑΙΘ στον
σύνδεσμο https://www.minedu.gov.gr/index.php?option=com_content&view=article&layout=edit&id=44358
2. Τι
είναι η σύγχρονη εξΑΕ;
ΕξΑΕ
με απόσταση μόνο σε χώρο, πραγματοποιείται για όλους/όλες την ίδια χρονική
στιγμή. Οι συμμετέχοντες/ουσες γνωρίζουν από πριν την ώρα διδασκαλίας και
συνδέονται την προγραμματισμένη ώρα.
3. Τι
είναι η ασύγχρονη εξΑΕ;
ΕξΑΕ
με απόσταση σε χώρο και χρόνο. Ο/Η εκπαιδευτικός αναρτά εκπαιδευτικό υλικό σε
πλατφόρμα το οποίο οι μαθητές/τριες λαμβάνουν, αξιοποιούν, κάνουν εργασίες,
συνομιλούν σε ομάδες συζήτησης (φόρουμ) σε διαφορετικό χρόνο για καθένα/καθεμία.
Τίθενται χρονικές προθεσμίες για την υποβολή εργασιών κ.ά.
4. Ποια
μορφή εξΑΕ εφαρμόζεται στα Λύκεια; Με ποιες πλατφόρμες;
Σύγχρονη και
ασύγχρονη εκπαίδευση.
Α.
Σύγχρονη εκπαίδευση με
προτεραιότητα στην Γ΄ Λυκείου και επιλογή ανάμεσα σε 2 εναλλακτικές.
Εναλλακτική
1η : Πλατφόρμα Webex Meetings της
Cisco
(εμπορική που τώρα διατίθεται δωρεάν)
Εναλλακτική
2η : Πλατφόρμα του ΠΣΔ στην διεύθυνση http://lessons.sch.gr/
Β.
Ασύγχρονη εκπαίδευση για όλες
τις τάξεις με επιλογή ανάμεσα σε 2 εναλλακτικές.
Εναλλακτική
1η : Πλατφόρμα του ΠΣΔ η-τάξη (https://eclass.sch.gr/)
Εναλλακτική
2η : Πλατφόρμα του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ στην διεύθυνση https://e-me.edu.gr/
Ειδικά
για την Γ΄ Λυκείου, η ασύγχρονη εκπαίδευση μπορεί να
χρησιμοποιηθεί παράλληλα και επικουρικά με την σύγχρονη εκπαίδευση.
5. Ποια
μορφή εξΑΕ εφαρμόζεται στα Γυμνάσια; Με ποιες πλατφόρμες;
Ασύγχρονη εκπαίδευση
για όλες τις τάξεις με επιλογή ανάμεσα σε 2 εναλλακτικές.
Εναλλακτική
1η : Πλατφόρμα του ΠΣΔ η-τάξη (https://eclass.sch.gr/)
Εναλλακτική
2η : Πλατφόρμα του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ στην διεύθυνση https://e-me.edu.gr/
6. Ποια
μορφή εξΑΕ εφαρμόζεται στα Δημοτικά; Με ποιες πλατφόρμες;
Ασύγχρονη εκπαίδευση
για όλες τις τάξεις με επιλογή ανάμεσα σε 2 εναλλακτικές.
Εναλλακτική
1η : Πλατφόρμα του ΠΣΔ η-τάξη (https://eclass.sch.gr/)
Εναλλακτική
2η : Πλατφόρμα του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ στην διεύθυνση https://e-me.edu.gr/
7. Προυποθέσεις
για την σύγχρονη και για την ασύγχρονη εκπαίδευση
Όλες
οι πλατφόρμες σύγχρονης/ασύγχρονης εκπαίδευσης του ΠΣΔ (lessons και e-class) και του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ (e-me) προϋποθέτουν
για εκπαιδευτικό και μαθητές χρήση ατομικού λογαριασμού ΠΣΔ.
Για
την πλατφόρμα σύγχρονης εκπαίδευσης Weebex Meetings
ακολουθούνται
οι οδηγίες που δίνονται από το ΥΠΑΙΘ και περιλαμβάνουν
Α)
ενεργοποίηση (Activate) από τον/την
εκπαιδευτικό ατομικού λογαριασμού που
δημιούργησε για τον/την εκπαιδευτικό το ΥΠΑΙΘ.
Β)
οι μαθητές/τριες συνδέονται στην τάξη του/της εκπαιδευτικού χωρίς ατομικό
λογαριασμό.
8. Δημιουργία
λογαριασμού ή αλλαγή κωδικού εκπαιδευτικού στο ΠΣΔ
Εγγραφή
στον σύνδεσμο https://register.sch.gr/teachers/
9. Δημιουργία
λογαριασμού ή αλλαγή κωδικού μαθητή/τριας
Σε
κάθε περίπτωση απαιτείται συναίνεση
κηδεμόνα.
Εναλλακτική
1η : Υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας λογαριασμών μαθητών/τριών από
το σχολείο. Αν δεν είχε γίνει από νωρίτερα, τώρα πρακτικά είναι δύσκολο γιατί
προϋποθέτει υπογραφή και παραλαβή γραπτής συναίνεσης κηδεμόνα. Γι αυτό τώρα
δίνεται η δυνατότητα της 2ης εναλλακτικής.
Εναλλακτική
2η : Εγγραφή μαθητή/τριας από κηδεμόνα. Στην περίπτωση αυτή
απαιτείται να καταχωρηθούν κάποια στοιχεία κηδεμόνα και το email κηδεμόνα.
Προσοχή: ονοματεπώνυμο μαθητή/τριας και αριθμός μητρώου πρέπει να
πληκτρολογηθούν ακριβώς όπως αναγράφονται στον έλεγχο προόδου μαθητή/τριας.
Αλλιώς δεν είναι εφικτός ο έλεγχος ορθότητας των στοιχείων από το myschool και ακολουθούν
προβλήματα. Αν δεν έχει ο/η κηδεμόνας τον αριθμό μητρώου μαθητή/τριας
επικοινωνεί με το σχολείο. Εγγραφή από κηδεμόνα στον σύνδεσμο https://register.sch.gr/students/
Οδηγίες
εγγραφής για κηδεμόνα στον σύνδεσμο https://register.sch.gr/students/docs20/StudentsRegisterHelp.pdf
Η
εγκύκλιος στον σύνδεσμο https://register.sch.gr/students/docs20/39731_psd.pdf
Β.
Σύγχρονη Εκπαίδευση (τηλεκπαίδευση)
Αναλυτικές οδηγίες
για την σύγχρονη εκπαίδευση από ΥΠΑΙΘ στον σύνδεσμο
Χρήσιμο
εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις προτεινόμενες πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης
εκπαίδευσης και για άλλα σχετικά εργαλεία παρέχεται από σεμινάριο του eTwinning στον
σύνδεσμο https://seminars.etwinning.gr/course/view.php?id=4221
Αν δεν έχετε ήδη λογαριασμό χρήστη για τα ηλεκτρονικά σεμιναρία eTwinning μπορείτε
να κάνετε είσοδο ως Επισκέπτης (χωρίς λογαριασμό).
10.
Με
ποιες πλατφόρμες;
Ο/Η
εκπαιδευτικός επιλέγει μία από τις δύο εναλλακτικές, όχι άλλη. Το «όχι άλλη»
διευκρινίστηκε στην διάρκεια της τηλεκπαίδευσης για Webex Meetings.
Εναλλακτική 1η
: Πλατφόρμα Webex Meetings
της
Cisco
(εμπορική που τώρα διατίθεται δωρεάν)
Εναλλακτική 2η
: Πλατφόρμα του ΠΣΔ στην διεύθυνση lessons.sch.gr
11.
Έχουμε
δικαίωμα με άλλες πλατφόρμες;
Όχι.
12.
Πόσες
ώρες περιλαμβάνει το ωρολόγιο πρόγραμμα που θα καταρτιστεί;
Δεν
έχει διευκρινιστεί.
13.
Επικοινωνία
με ομάδες υποστήριξης
Οι
εκπαιδευτικοί για επίλυση προβλημάτων επικοινωνούν με την Ομάδα Υποστήριξης σύγχρονης εκπαίδευσης του Λυκείου (Διευθυντής/ντρια
και τουλάχιστον ένας/μία εκπαιδευτικός). Προτείνεται οι εκπαιδευτικοί που είναι
μέλη της Ομάδας Υποστήριξης σύγχρονης εκπαίδευσης να είναι διαφορετικοί από τους/τις
εκπαιδευτικούς που είναι μέλη της Ομάδας Υποστήριξης ασύγχρονης εκπαίδευσης με
εξαίρεση τον/την Διευθυντή/ντρια που συμμετέχει και στις δύο Ομάδες
Υποστήριξης.
Η
Ομάδα Υποστήριξης του Λυκείου επικοινωνεί, αν χρειαστεί, με την Ομάδα Υποστήριξης
ΔΔΕ/ΠΔΕ.
Η
Ομάδα Υποστήριξης ΔΔΕ/ΠΔΕ επικοινωνεί, αν χρειαστεί, με την Ομάδα Τηλεκπαίδευσης
του ΥΠΑΙΘ. Επικοινωνία μέσω Webex Teams, με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στην
διεύθυνση cst@minedu.gov.gr, τηλεφωνικά στον αριθμό
2103443949 ώρες 8:00πμ-8:00μμ.
14.
Προστασία
δεδομένων
Σε
κάθε στάδιο δίνεται έμφαση στην εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία
Δεδομένων (ΓΚΠΔ). Ενημερώνονται κατάλληλα μαθητές/τριες και κηδεμόνες.
Β.1.
Σύγχρονη Εκπαίδευση με Webex Meetings
Οδηγίες
για τη χρήση της πλατφόρμας Webex Meetings από
ΥΠΑΙΘ στον σύνδεσμο https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=qQIx91b3WMk&feature=emb_logo
Οδηγίες
εγκατάστασης Webex
Meetings
για
εκπαιδευτικούς από ΥΠΑΙΘ στον σύνδεσμο https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/WebexMeetings_InstallationInstructions_Teacher.pdf
Οδηγίες
χρήσης Webex
Meetings
για
εκπαιδευτικούς από ΥΠΑΙΘ στον σύνδεσμο https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/WebexMeetings_UserInstructions_Teacher.pdf
Οδηγίες
χρήσης εκπαιδευτικού για Webex Meetings από κ.Νίκο Καλύβα στον
σύνδεσμο https://drive.google.com/open?id=1n3l3H_9CNiifl6LcIbPleVssfpGsgoF4
Οδηγίες
χρήσης μαθητή για Webex
Meetings
από κ.Νίκο Καλύβα στον σύνδεσμο
15.
Δημιουργία
λογαριασμού
Ο/Η εκπαιδευτικός ΔΕΝ
δημιουργεί λογαριασμό. Αναμένει να λάβει
μήνυμα
ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου με οδηγίες ενεργοποίησης.
16.
Τι
κάνει ο/η εκπαιδευτικός αν είχε ήδη δημιουργήσει λογαριασμό στο Webex Meetings
Κατεβάζει
τις οδηγίες από τον σύνδεσμο https://drive.google.com/open?id=1tfwn86HAt_UPeXTMhHrYiKdEaBz4-Dei
προκειμένου να απεγκαταστήσει την δωρεάν έκδοση του Webex και να προβεί στην
εγκατάσταση της έκδοσης του λογισμικού που παρέχεται από το Υπουργείο και που
δίνει πλήρη πρόσβαση την πλατφόρμα. Όταν
ολοκληρώσει την διαδικασία, στέλνει το
ακόλουθο μήνυμα μέσω email στο cst@minedu.gov.gr: «Ολοκλήρωσα
την διαδικασία απεγκατάστασης της δωρεάν έκδοσης του webex με την οποία είχε
συνδεθεί το email μου».
Εναλλακτικά,
εάν δεν επιθυμεί να ακολουθήσε τη διαδικασία που αναγράφεται στις οδηγίες,
μπορεί να δηλώσει ένα νέο email στο myschool που να μην έχει συνδεθεί
με webex λογαριασμό στο παρελθόν. Τα επικαιροποιημένα αυτά email συλλέγονται
στο τέλος της ημέρας και αποστέλλονται σε αυτά σύνδεσμοι ενεργοποίησης (δεν
απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες από τον/την εκπαιδευτικό).
17.
Ο
σύνδεσμος για την τάξη του/της εκπαιδευτικού είναι πάντα ο ίδιος ή αλλάζει;
Πάντα
ο ίδιος. Είναι ένας σύνδεσμος για όλες τις τάξεις/τμήματα/μαθήματα που διδάσκει
ο/η εκπαιδευτικός.
18.
Σύνδεση
μαθητή/τριας χωρίς λογαριασμό
Η
σύνδεση μαθητή/τριας γίνεται χωρίς ατομικό λογαριασμό. Στο ηλεκτρονικό
ταχυδρομείο μαθητή/τριας ή με οποιονδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο στέλνει ο/η
εκπαιδευτικός τον σύνδεσμο για συμμετοχή στην εικονική τάξη εκπαιδευτικού. Την
πρώτη φορά έχει προηγηθεί ενημέρωση του/της κηδεμόνα μαθητή/τριας στην βάση των
οδηγιών του ΥΠΑΙΘ.
Κάθε
μαθητής/τρια θα λάβει από κάθε εκπαιδευτικό έναν διαφορετικό σύνδεσμο εικονικής
τάξης.
Συνιστάται
οι μαθητές/τριες να συνδέονται στην εικονική τάξη μέσω λογισμικού πλοήγησης (browser).
19.
Σύνδεση
μαθητή/τριας από τηλέφωνο
Αν
ο/η μαθητής/τρια δεν έχει σύνδεση στο Διαδίκτυο μπορεί να συνδεθεί στην
εικονική τάξη μέσω απλής τηλεφωνικής κλήσης. Στην περίπτωση αυτή ακούει (δεν
βλέπει) το μάθημα.
Β.2.
Σύγχρονη Εκπαίδευση μέσω ΠΣΔ
Σύγχρονη
εκπαίδευση μέσω ΠΣΔ στον σύνδεσμο http://lessons.sch.gr/
Εκπαιδευτικά
βίντεο στον σύνδεσμο http://lessons.sch.gr/index.php/component/eventbooking/?task=videotutorials
20.
Δημιουργία
λογαριασμού
Εκπαιδευτικός
και μαθητές/τριες δημιουργούν λογαριασμό στο ΠΣΔ.
Βλέπε
παραπάνω ερωτήσεις 7-9.
Γ.
Ασύγχρονη Εκπαίδευση μέσω ΠΣΔ
Αναλυτικές
οδηγίες για την ασύγχρονη εκπαίδευση (περιλαμβάνει βήματα
προετοιμασίας-εφαρμογής και οδηγίες χρήσης για τις πλατφόρμες e-class και
e-me) από ΥΠΑΙΘ στον σύνδεσμο
Οδηγίες
χρήσης για αναζήτηση εκπαιδευτικού υλικού σε Ψηφιακό Σχολείο, Διαδραστικά
βιβλία, Φωτόδεντρο, διδακτικά σενάρια Αισώπου κ.ά. στον σύνδεσμο
Χρήσιμο
εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις προτεινόμενες πλατφόρμες σύγχρονης και
ασύγχρονης εκπαίδευσης και για άλλα σχετικά εργαλεία παρέχεται από σεμινάριο
του eTwinning
στον
σύνδεσμο https://seminars.etwinning.gr/course/view.php?id=4221
Αν δεν έχετε ήδη λογαριασμό χρήστη των ηλεκτρονικών σεμιναρίων eTwinning μπορείτε
να κάνετε είσοδο ως Επισκέπτης (χωρίς λογαριασμό).
21.
Με
ποιες πλατφόρμες;
Η
αξιοποίηση της ίδιας πλατφόρμας από όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς της
σχολικής μονάδας δεν είναι υποχρεωτική. Είναι αναμενόμενο να υπάρξουν
διαφοροποιήσεις, αφού κάθε εκπαιδευτικός
επιλέγει μία από τις δύο εναλλακτικές. Ωστόσο, πιθανώς δεν είναι σκόπιμο ο/η
ίδιος/α μαθητής/τρια να κληθεί να χρησιμοποιήσει διαφορετικές πλατφόρμες για
διαφορετικά μαθήματα της ίδιας τάξης.
Εναλλακτική
1η : Πλατφόρμα του ΠΣΔ η-τάξη (https://eclass.sch.gr/)
Εναλλακτική
2η : Πλατφόρμα του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ στην διεύθυνση https://e-me.edu.gr/
Εκτός
από τις δύο πλατφόρμες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και άλλα εργαλεία ασύγχρονης
εκπαίδευσης που έχουν αναπτυχθεί από το ΥΠΑΙΘ, π.χ. ιστολόγια του ΠΣΔ. Άλλα
εργαλεία που τυχόν έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από εκπαιδευτικούς για ασύγχρονη
εκπαίδευση είναι δυνατό να συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται παράλληλα με τα
προτεινόμενα.
Αναμένουμε
διευκρινήσεις σχετικά με την πρόταση του ΥΠΑΙΘ για την Α΄ και Β΄ Δημοτικού.
22.
Διαδικασία
έναρξης εφαρμογής ασύγχρονης εκπαίδευσης με ευθύνη Διευθυντή/ντριας
Βήμα
1) Δημιουργία Ομάδας Υποστήριξης ασύγχρονης εκπαίδευσης σχολικής μονάδας
(Διευθυντής/ντρια και τουλάχιστον ένας/μία εκπαιδευτικός).
Βήμα
2) Κάθε εκπαιδευτικός διαθέτει λογαριασμό ΠΣΔ. Βλέπε παραπάνω ερωτήσεις 7-8.
Βήμα
3) Κάθε εκπαιδευτικός επιλέγει την πλατφόρμα που θα χρησιμοποιήσει (e-class ή
e-me) με χρήση του λογαριασμού ΠΣΔ
που διαθέτει. Βλέπε παραπάνω ερωτήσεις 7-8. Είναι πιθανό σε διαφορετικές τάξεις
να επιλεγούν διαφορετικές πλατφόρμες. Ο/Η
εκπαιδευτικός ενημερώνει τον/την Διευθυντή/ντρια του σχολείου για κάθε μάθημα
που διδάσκει, ποια πλατφόρμα θα χρησιμοποιήσει (την η-τάξη ή την e-me)
προκειμένου ο/η Διευθυντής/ντρια να στείλει στους/στις κηδεμόνες των μαθητών/τριών
στο βήμα 4 τον σχετικό σύνδεσμο. Στην συνέχεια, ο/η
εκπαιδευτικός στην πλατφόρμα που έχει επιλέξει δημιουργεί μία ψηφιακή τάξη για
κάθε μάθημα που διδάσκει. Π.χ. διδάσκει Ιστορία και Γλώσσα στο τμήμα Γ1, οπότε δημιουργεί
την τάξη Ιστορία και την τάξη Γλώσσα. Η έννοια ψηφιακή τάξη στην πλατφόρμα e-me ισοδυναμεί
με την έννοια Κυψέλη. [Με ευθύνη των ΣΕΕ ξεκινάει παράλληλα επιμόρφωση των
εκπαιδευτικών για την ασύγχρονη εκπαίδευση κατά προτίμηση σε απογευματινές ώρες].
Βήμα
4) Ο/Η Διευθυντής/ντρια ενημερώνει για την ασύγχρονη εκπαίδευση τους/τις
κηδεμόνες των μαθητών/τριών με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή άλλο πρόσφορο μέσο,
στέλνει τους κατάλληλους συνδέσμους για είσοδο στις ψηφιακές τάξεις (σύνδεσμος https://eclass.sch.gr/ ή https://e-me.edu.gr/ ανάλογα με την επιλογή που
έγινε στο βήμα 3 από τον/την διδάσκοντα/ουσα κάθε μαθήματος) και το ενημερωτικό
για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων.
Βήμα
5) Οι κηδεμόνες μεριμνούν για την εγγραφή και απόκτηση λογαριασμού ΠΣΔ των
μαθητών/τριών. Βλέπε παραπάνω ερωτήσεις 7,9.
Βήμα
6) Οι μαθητές/τριες χρησιμοποιούν τον λογαριασμό ΠΣΔ και κάνουν είσοδο στην
πλατφόρμα του βήματος 4 (η-τάξη ή e-me). Το βήμα αυτό είναι σημαντικό
και πρέπει να τονιστεί στο μήνυμα που θα στείλει στους/στις κηδεμόνες ο/η
Διευθυντής/ντρια κατά το Βήμα 4. Αν δεν έχει προηγηθεί εδώ η είσοδος με τον
λογαριασμό μαθητή/τριας παρακάτω στα Βήματα 8-9 δεν είναι εφικτή η πρόσκληση
του/της μαθητή/τριας από τον/την εκπαιδευτικό για εγγραφή στο μάθημα.
Βήμα
7) Ο/Η Διευθυντής/ντρια με το λογαριασμό ΠΣΔ της σχολικής μονάδας κάνει είσοδο
στην εφαρμογή Διαχείρισης Μαθητικών Λογαριασμών στον σύνδεσμο https://register.sch.gr/students/admins/
επιλέγει τους/τις μαθητές/τριες κάθε τμήματος και στέλνει τους λογαριασμούς
μαθητών/τριών (τα username)
σε κάθε εκπαιδευτικό που διδάσκει μάθημα στο τμήμα.
Βήματα
8-9) Κάθε εκπαιδευτικός συνδέεται στην πλατφόρμα επιλογής του/της με τον
λογαριασμό ΠΣΔ. Σε κάθε τμήμα/μάθημα που έχει δημιουργήσει προσκαλεί τους/τις αντίστοιχους/ες
μαθητές/τριες χρησιμοποιώντας τα ονόματα_χρήστη (username) που έλαβε από τον/την
Διευθυντή/ντρια. Οι μαθητές/τριες θα αποδεχτούν με χρήση του δικού τους
λογαριασμού την πρόσκληση του/της εκπαιδευτικού και στην συνέχεια ξεκινάει η
λειτουργία της ψηφιακής τάξης.
23.
Πρόταση
χρήσης
Προτείνεται κάθε ψηφιακή τάξη να την
χρησιμοποιεί ο/η εκπαιδευτικός στην διάρκεια του εργασιακού ωραρίου 8:00-14:00
με δυνατότητα χρήσης και σε άλλες ώρες. Προτείνεται να υπάρχει ανακοίνωση εντός
της ψηφιακής τάξης με τις ώρες διαθεσιμότητας του/της εκπαιδευτικού. Οι
προτάσεις αυτές δεν τροποποιούν τα χαρακτηριστικά της διαδικασίας ως ασύγχρονης
εκπαίδευσης.
Συμβουλευτείτε επίσης την προτεινόμενη
διαδικασία υλοποίησης και το ενδεικτικό πλάνο ασύγχρονης εκπαίδευσης οδηγιών
του ΥΠΑΙΘ, σελ.3-6 στον σύνδεσμο https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/%CE%A3%CE%A5%CE%9D_%CE%A3%CE%A4%CE%9F_39676.pdf
24.
Διαδικασία
υποστήριξης χρήσης
Σε πρώτο στάδιο γίνεται η τηλεκπαίδευση των
εκπαιδευτικών από τους/τις ΣΕΕ παιδαγωγικής ευθύνης για την λειτουργικότητα των
προτεινόμενων εργαλείων ασύγχρονης εκπαίδευσης. Σε δεύτερο στάδιο για την
συστηματική χρήση της ασύγχρονης εκπαίδευσης π.χ. για την προετοιμασία και επιλογή
κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού για ανάρτηση στην πλατφόρμα οι ΣΕΕ που έχουν
επιστημονική ευθύνη υποστηρίζουν τους/τις εκπαιδευτικούς.
25.
Επικοινωνία
με ομάδες υποστήριξης
Οι
εκπαιδευτικοί για επίλυση προβλημάτων επικοινωνούν με την Ομάδα Υποστήριξης ασύγχρονης εκπαίδευσης της σχολικής μονάδας
(Διευθυντής/ντρια και τουλάχιστον ένας/μία εκπαιδευτικός). Η Ομάδα Υποστήριξης
εργάζεται εξ αποστάσεως. Προτείνεται οι εκπαιδευτικοί που είναι μέλη της Ομάδας
Υποστήριξης ασύγχρονης εκπαίδευσης να είναι διαφορετικοί από τους/τις
εκπαιδευτικούς που είναι μέλη της Ομάδας Υποστήριξης σύγχρονης εκπαίδευσης με
εξαίρεση τον/την Διευθυντή/ντρια που συμμετέχει και στις δύο Ομάδες
Υποστήριξης.
Η
Ομάδα Υποστήριξης ασύγχρονης εκπαίδευσης της σχολικής μονάδας επικοινωνεί, αν
χρειαστεί, με το helpdesk
κάθε
πλατφόρμας.
Γ.1.
Ασύγχρονη εκπαίδευση με η-τάξη
Ασύγχρονη
εκπαίδευση με η-τάξη στον σύνδεσμο https://eclass.sch.gr/
Πληροφορίες για την
η-τάξη στον σύνδεσμο https://eclass.sch.gr/files/about.pdf
Οδηγίες εκπαιδευτικού
για η-τάξη στον σύνδεσμο https://eclass.sch.gr/files/intro-teacher.pdf
Οδηγίες μαθητή/τριας
για η-τάξη στον σύνδεσμο https://eclass.sch.gr/files/intro-student.pdf
Αναλυτικές
πληροφορίες για η-τάξη στον σύνδεσμο https://eclass.sch.gr/info/manual.php
26.
Δημιουργία
η-τάξης
Για
κάθε μάθημα που διδάσκει ο/η εκπαιδευτικός δημιουργεί μία η-τάξη. Αν διδάσκει
το ίδιο μάθημα σε δύο τμήματα, τότε ως μαθητές/τριες της η-τάξης εμφανίζονται οι
μαθητές/τριες και των δύο τμημάτων. Προτείνεται για την ασφάλεια των μαθητών/τριών
να απαιτείται εγγραφή μαθητή/τριας. Επομένως, κατά την δημιουργία της η-τάξης ο
εκπαιδευτικός επιλέγει ως Διαθέσιμο τύπο
πρόσβασης το Κλειστό μάθημα.
27.
Πώς
εγγράφεται μαθητής/τρια στην η-τάξη του/της εκπαιδευτικού;
Ο/Η
εκπαιδευτικός κάνει αναζήτηση του/της μαθητή/τριας είτε με το όνομα χρήστη (username) μαθητή/τριας (με
πεζούς λατινικούς χαρακτήρες) που έχει σταλεί από τον/την Διευθυντή/ντρια είτε
με το επώνυμό μαθητή/τριας (με κεφαλαίους ελληνικούς χαρακτήρες). Απαραίτητο σε
κάθε περίπτωση ο/η μαθητής να έχει κάνει είσοδο στην εφαρμογή η-τάξη με τον
λογαριασμό του/της (έστω μία φορά κατά το παρελθόν), αλλιώς δεν εντοπίζεται
στην αναζήτηση.
28.
Χρήση
ενοτήτων
Κατά
την δημιουργία μαθήματος/η-τάξης ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει
δημιουργία μαθήματος με ενότητες. Στην περίπτωση αυτή, αφού ο/η εκπαιδευτικός
κάνει είσοδο στο μάθημα, μπορεί να δημιουργήσει ορισμένες ενότητες (κατ’
αναλογία με τις ενότητες των σχολικών εγχειριδίων). Όταν ανεβάζει από την
αριστερή στήλη του μενού επιλογών εκπαιδευτικό υλικό στο μάθημα (π.χ. έγγραφα,
εργασίες) ανεβαίνουν συνολικά στο μάθημα. Στην συνέχεια μπορεί να μεταβεί σε μία
ενότητα και από την λίστα όλων των ανεβασμένων εγγράφων, εργασιών κλπ. να
επιλέξει τα κατάλληλα για να εμφανίζονται εντός της συγκεκριμένης ενότητας.
29.
Χρόνος
απόκρισης κατά την ανάρτηση υλικού
Κατά
την χρήση μίας λειτουργίας της η-τάξης π.χ. συγγραφή μίας εργασίας, μίας
συζήτησης κλπ. αν το παράθυρο του εκπαιδευτικού μείνει για πολλή ώρα ανενεργό
(π.χ. για 30 λεπτά) γίνεται λήξη του χρόνου σύνδεσης (αποσύνδεση). Σαν
αποτέλεσμα όταν πατηθεί το πλήκτρο ολοκλήρωσης της εργασίας που έγινε, το
περιεχόμενο δεν αποθηκεύεται. Καλή πρακτική είναι να έχει ήδη γράψει ο/η
εκπαιδευτικός με χρήση επεξεργαστή κειμένου το επιθυμητό κείμενο και να το αναρτήσει
στην πλατφόρμα με Αντιγραφή+Επικόλληση.
Ειδικά κατά την τρέχουσα χρονική
περίοδο όπου σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα εξερευνά και αξιοποιεί τις
συγκεκριμένες πλατφόρμες δημιουργείται υπερβολικός φόρτος και συχνές απρόσμενες
αποσυνδέσεις. Χρειάζεται υπομονή και επιμονή. Και κατά το εφικτό, να γίνεται
ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού σε ώρες όχι αιχμής.
Γ.2.
Ασύγχρονη εκπαίδευση με e-me
Οδηγίες
εκπαιδευτικού για την e-me στον
σύνδεσμο https://dschool.edu.gr/menoumespiti/assets/LetsStartWith_eme_StepByStep_Guidelines4Teachersv1.0-Mar2020.pdf
Οδηγίες
μαθητή/τριας για την e-me στον
σύνδεσμο https://dschool.edu.gr/menoumespiti/assets/LetsStartWith_eme_StepByStep_Guidelines4Studentsv1.0-Mar2020.pdf
Προτεινόμενο
σενάριο χρήσης της λειτουργίας της e-me: e-me content στον
σύνδεσμο
30.
Δημιουργία
ψηφιακής τάξης
Για
κάθε μάθημα που διδάσκει ο/η εκπαιδευτικός δημιουργεί μία ψηφιακή τάξη. Η
ψηφιακή τάξη στην e-me ονομάζεται
κυψέλη. Αν διδάσκει το ίδιο μάθημα σε δύο τμήματα, τότε ως μέλη της κυψέλης
εμφανίζονται οι μαθητές/τριες και των δύο τμημάτων. Για να μην συμβαίνει αυτό,
μπορούν να δημιουργηθούν δύο κυψέλες για τα δύο τμήματα. Για την ασφάλεια των
μαθητών/τριών χρησιμοποιείται η e-me που
απαιτεί εγγραφή μαθητή/τριας με λογαριασμό ΠΣΔ. Κατά την δημιουργία κυψέλης
επιλέγεται Ιδιωτική κυψέλη. Προσοχή: το αναγνωριστικό της κυψέλης
χρησιμοποιείται στον σύνδεσμο για την κυψέλη. Απαιτείται να είναι γραμμένο με τουλάχιστον
5 χαρακτήρες περιλαμβάνοντας λατινικούς χαρακτήρες, αριθμούς, παύλα.
31.
Τι
είναι η κυψέλη;
Η
έννοια ψηφιακή τάξη στην πλατφόρμα e-me ισοδυναμεί
με την έννοια Κυψέλη.
32.
Πώς
εγγράφεται μαθητής/τρια στην κυψέλη του μαθήματος;
Ο/Η
εκπαιδευτικός κάνει αναζήτηση μαθητή/τριας είτε με το όνομα χρήστη (username) μαθητή/τριας (με
πεζούς λατινικούς χαρακτήρες) που έχει σταλεί από τον/την Διευθυντή/ντρια είτε
με το επώνυμό μαθητή/τριας (με κεφαλαίους ελληνικούς χαρακτήρες). Απαραίτητο σε
κάθε περίπτωση ο/η μαθητής/τρια να έχει κάνει είσοδο στην πλατφόρμα e-me με τον λογαριασμό του/της (έστω
μία φορά κατά το παρελθόν), αλλιώς δεν εντοπίζεται στην αναζήτηση.
33.
Ανάρτηση
αρχείων
Ο/Η
εκπαιδευτικός έχει την δυνατότητα μέσα στην κυψέλη να κάνει ανάρτηση αρχείων
(εκπαιδευτικού υλικού κ.ά.) για τα μέλη με την λειτουργία της μεταφόρτωσης μέσα
στον φάκελο αρχείων με το όνομα HIVE_αναγνωριστικό κυψέλης_shared ο
οποίος είναι κοινόχρηστος για όλα τα μέλη της κυψέλης. Στην συνέχεια ενημερώνει
μαθητές/τριες για την ανάρτηση στον τοίχο της κυψέλης. Η ίδια λειτουργία
παρέχεται και στον χώρο εργασίας της e-me (αρχική
οθόνη της e-me πριν
την μετάβαση σε κυψέλη) με χωριστούς κοινόχρηστους φακέλους για κάθε κυψέλη.
34.
Χρήση
e-me content
Από
τον χώρο εργασίας της e-me (αρχική οθόνη της e-me πριν
την μετάβαση σε κυψέλη) ο/η εκπαιδευτικός έχει την δυνατότητα να δημιουργήσει
διαδραστικά μαθησιακά αντικείμενα (π.χ. ασκήσεις αντιστοίχισης, διαδραστικά
βίντεο κ.ά.) για τα μέλη με το e-me content. Στην συνέχεια μπορεί
να χρησιμοποιήσει τα αντικείμενα που δημιούργησε μέσα σε οποιαδήποτε κυψέλη
(στον τοίχο της κυψέλης, στο ιστολόγιο της κυψέλης) αλλά και σε άλλες ιστοσελίδες/ιστολόγια
με χρήση ενσωμάτωσης κώδικα.
35.
Ανάθεση
εργασιών e-me assignments
Η
λειτουργία περιγράφεται στους οδηγούς και υπήρχε κατά το παρελθόν. Αυτή την
στιγμή δεν εμφανίζεται γιατί είναι σε διαδικασία αναβάθμισης. Σύντομα θα είναι
και πάλι διαθέσιμη.
36.
Ανακοίνωση
σε μαθητές/τριες συνδέσμων για τα εξ αποστάσεως μαθήματα
Η
λειτουργία αυτή αναφέρεται στις οδηγίες εκπαιδευτικού για την e-me. Αφορά στην συστηματική χρήση
της e-me για
ασύγχρονη εκπαίδευση και στην αξιοποίηση της e-me για
ενημέρωση μαθητών/τριών σχετικά με παράλληλη χρήση σύγχρονης εκπαίδευσης
(τηλεκπαίδευσης).
37.
Χρόνος
απόκρισης κατά την ανάρτηση υλικού
Κατά
την χρήση μίας λειτουργίας της e-me π.χ. συγγραφή μίας εργασίας,
μίας συζήτησης κλπ. αν το παράθυρο του/της εκπαιδευτικού μείνει για πολλή ώρα
ανενεργό (π.χ. για 30 λεπτά) γίνεται λήξη του χρόνου σύνδεσης (αποσύνδεση). Σαν
αποτέλεσμα όταν πατηθεί το πλήκτρο ολοκλήρωσης της εργασίας που έγινε, το
περιεχόμενο δεν αποθηκεύεται. Καλή πρακτική είναι να έχει ήδη γράψει ο/η
εκπαιδευτικός με χρήση επεξεργαστή κειμένου το επιθυμητό κείμενο και να το
αναρτήσει στην πλατφόρμα με Αντιγραφή+Επικόλληση.
Ειδικά κατά την τρέχουσα χρονική
περίοδο όπου σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα εξερευνά και αξιοποιεί τις
συγκεκριμένες πλατφόρμες δημιουργείται υπερβολικός φόρτος και συχνές απρόσμενες
αποσυνδέσεις. Χρειάζεται υπομονή και επιμονή. Και κατά το εφικτό, να γίνεται
ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού σε ώρες όχι αιχμής.
38.
Ύπαρξη
της e-me για όλους (e-me.4all)
Η
e-me για
όλους δεν προϋποθέτει είσοδο μαθητών/τριών με λογαριασμό ΠΣΔ, δεν εξασφαλίζει
το ζητούμενο επίπεδο ασφάλειας και δεν επιλέγεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου