Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2019

ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου: Υλοποίηση Δειγματικών Διδασκαλιών στο Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο

  
Το Περιφερειακό Κέντρο Εκπ/κού Σχεδιασμού Πελοποννήσου (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.), δια του αρμοδίου Συντονιστή Εκπ/κού Έργου της 9ης Ενότητας κ. Μιχαήλ Πολυχρονόπουλου, υλοποίησε δύο Δειγματικές Διδασκαλίες στο Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο, στο πλαίσιο της υπ.αριθμ. Πρωτ. 158733/ΓΔ4/24.09.2018 (Φ.Ε.Κ. 4299.Β΄/27.09.2018, άρθρο 3, παρ. ια) σχετικής του ΥΠΑΙΘ, για τους/τις εκπ/κούς  των Δημοτικών Σχολείων της οικείας Ενότητας: Αρχαίας Κορίνθου, Αριστοτελείου, Ατσόγλου, Μικρού Ναυτίλου & Homo Educandus αγωγής.



Οι Δειγματικές Διδασκαλίες αποτελούν μέρος της υποστηρικτικής λειτουργίας του  εκπ/κού έργου στοχεύοντας στον εμπλουτισμό των διδακτικών πρακτικών και στην αντιμετώπιση πιθανών δυσκολιών της καθημερινής, εκπ/κής πρακτικής από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

Ειδικότερα, υλοποιήθηκαν δύο Δειγματικές Διδασκαλίες:

Η πρώτη Δειγματική πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2019, στο Μάθημα της Ιστορίας της Γ΄ Τάξης (Ενότητα 5η: Μάθημα 3: Οι Αχαιοί φτάνουν στην Τροία), από την εκπ/κό ΠΕ 70 κ. Δίρκη Καλοζούμη η οποία στηρίχτηκε στο ευρύ παιδαγωγικό και διδακτικό πλαίσιο τεσσάρων αξόνων ήτοι της σκοποθεσίας – στοχοθεσίας, των πρωτογενενών - δευτερογενών ιστορικών έννοιών/συμβολισμών, του περιεχομένου με βάση τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών και τέλος της αξιολόγησης και της κριτικής αποτίμησης της διαδικασίας της διδασκαλίας και της μάθησης (διερεύνηση ποιότητας διαδικασίας, βαθμός επίτευξης στόχων και ανάπτυξης κοινών δεξιοτήτων).

  
Τη Δειγματική Διδασκαλία παρακολούθησαν οι εκπ/κοί ΠΕ 70 κ.κ. Ανθή Γιαννίση (Δ.Σ. Αρχαίας Κορίνθου), Μαρία Κανατσούλη (Δ.Σ. Αρχαίας Κορίνθου), Παναγιώτα Στροφύλλα (Εκπαιδευτήριο Ατσόγλου), Αγησιλάη Μελισσαροπούλου (Εκπαιδευτήριο «Ο Μικρός Ναυτίλος») & Μαρία Κουλιφέτη (Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο).


Ήταν μία διδασκαλία που έθεσε φραγμό στην άκριτη αποµνηµόνευση (rote learning), προωθώντας την ανάπτυξη των κριτικών δεξιοτήτων (critical faculties) και τη συνεργατική και ενεργητική µάθηση (co-operative learning & active methodology). Επιπρόσθετα, αξιοποιήθηκαν οι τεχνολογικές υποδομές της Αίθουσας Διδασκαλίας (Διαδραστικός Πίνακας, Διαδικτυακά Εργαλεία, Εποπτικά Μέσα) ώστε η μαθησιακή διαδιακασία να καταστεί ευχάριστη, πλουραλιστική και ενδιαφέρουσα! Στο τέλος, δόθηκαν στους/στις μαθητές/τριες Φύλλα Εργασίας, ως εργαλεία ποιοτικής αποτίμησης - ανατροφοδότησης!


Ας μη λησμονούμε ότι ο κεντρικός πυρήνας της Μυθολογίας συνίσταται από την προσπάθεια ερμηνείας του μακρόκοσμου, των δυνάμεων που ελέγχουν τον κόσμο και της σχέσης που έχουν τα ανθρώπινα πλάσματα με αυτές τις δυνάμεις καθώς και της καταγραφής πρώιμων ιστορικών γεγονότων με συγκεκριμένες χωροχρονικές αναφορές. Σε όλο τον κόσμο, σε όλες τις εποχές και κάτω από οποιεσδήποτε περιστάσεις, οι μύθοι των ανθρώπων υπήρξαν η ζωντανή έμπνευση για όλες τις δραστηριότητες του νου, των συγκινήσεων και του σώματος! Πολύ περισσότερο κάτι τέτοιο είναι αληθινό για τους Έλληνες, ένα λαό με γόνιμη μυθοπλαστική φαντασία! Κάτω από αυτές τις συνθήκες η Μυθολογία αποτελεί ένα μυστικό άνοιγμα, μέσα από το οποίο ο/η μαθητής/τρια μπορεί να ρίξει μια φευγαλέα, κοσμολογική ματιά στις ανεξάντλητες ενέργειες του σύμπαντος και στον τρόπο με τον οποίο αυτές οι ενέργειες μεταβάλλονται, μετουσιώνονται σε πολιτισμό!

 

Η δεύτερη Δειγματική Διδασκαλία υλοποιήθηκε την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2019, στο Μάθημα των Μαθηματικών της ΣΤ΄ Τάξης (Ενότητα 2η: Μάθημα 28: Εξισώσεις στις οποίες ο άγνωστος είναι παράγοντας γινομένου), από τον εκπ/κό ΠΕ 70 κ. Σταμάτη Γκούμα.
  

Τη Δειγματική Διδασκαλία παρακολούθησαν οι εκπ/κοί ΠΕ 70 κ.κ. Μαρίνα Μαντζιώρου (Δ.Σ. Αρχαίας Κορίνθου), Παναγιώτης Κακογιάννης (Δ.Σ. Αρχαίας Κορίνθου), Αλεξάνδρα Κέπεντζη (Εκπαιδευτήριο Ατσόγλου), Μαρία Μπάκα (Εκπαιδευτήριο «Ο Μικρός Ναυτίλος») & Παρασκευή Κουμάντου (Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο).



Βασικός σκοπός της συγκεκριμένης Δειγματικής Διδασκαλίας αποτέλεσε  η απόκτηση μαθηματικής σκέψης και η καλλιέργεια του μαθηματικού εγγραμματισμού, της ικανότητας δηλαδή των μαθητών/τριών να εφαρμόζουν μαθηματικές γνώσεις, μεθόδους και διαδικασίες σε προβλήματα της καθημερινής ζωής, μέσα από τη χρήση των εξισώσεων.





Ειδικότερα, οι μαθητές/τριες ασκήθηκαν  στην οικοδόμηση των βασικών εννοιών, γνώσεων και διαδικασιών των εξισώσεων, στη εκμάθηση του τρόπου επαναδόμησης και επαναδιατύπωσης ενός προβλήματος από μια εξωμαθηματική περιοχή σε μαθηματικό πρόβλημα, στη  χρήση μαθηματικών εργαλείων για τη λύση προβλημάτων, στη διασύνδεση των Μαθηματικών με άλλα γνωστικά αντικείμενα, στην καλλιέργεια δεξιοτήτων που αφορούν τη συναισθηματική και ψυχοκινητική περιοχή της προσωπικότητάς τους, στην ανάπτυξη μεταγνωστικών ικανοτήτων μέσα από τον έλεγχο και τη διαχείριση της μάθησής τους στο πλαίσιο επίτευξης των διαδικαστικών στόχων και τέλος στην καλλιέργεια μιας θετικής στάσης για τα Μαθηματικά.




Η συμβολή των Μαθηματικών έγκειται στο γεγονός ότι, πέραν της χρησιμότητάς τους στην καθημερινή ζωή, οι διαδικασίες επαγωγικών, απαγωγικών και αναλυτικών συλλογισμών, που καλλιεργεί η μαθηματική εκπαίδευση, ασκούν τον/την μαθητή/τρια στη μεθοδική σκέψη και τη λογική τεκμηρίωση, την ανάλυση, τη σύνθεση, την αφαίρεση, τη γενίκευση, την κριτική σκέψη και τη δημιουργική φαντασία, μέσα από την επινόηση εναλλακτικών στρατηγικών δράσης κατά την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων. 



Και οι δύο Δειγματικές Διδασκαλίες συνέβαλαν στην ισχυροποίηση της σχέσης Θεωρίας & Πράξης ως μίας αλληλένδετης, αλληλοεξαρτώμενης, αμφίδρομης διαδικασίας λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνον τα ισχύοντα Α.Π.Σ. & Δ.Ε.Π.Π.Σ αλλά και τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο των μαθησιακών πρακτικών. Μετά το πέρας τους, επακολούθησαν σε εξαιρετικό, συνεργατικό κλίμα, ανατροφοδοτικές συζητήσεις στις θεματικές του σχεδιασμού και της υλοποίησης των δύο διδακτικών σεναρίων στην Ιστορία και τα Μαθηματικά όπου ο αρμόδιος Συντονιστής, η Εισηγήτρια, ο Εισηγητής και οι παριστάμενοι/ες εκπ/κοί αντάλλαξαν απόψεις, εξέφρασαν προβληματισμούς, διετύπωσαν προτάσεις και συνέθεσαν διαπιστώσεις με δημιουργικό, παραγωγικό τρόπο και γενικευτική ισχύ!



Θερμά συγχαρητήρια στην εκπ/κό κ. Δίρκη Καλοζούμη (ΠΕ 70) και στον εκπ/κό κ. Σταμάτη Γκούμα (ΠΕ 70) όχι μόνο για την εξωστρέφεια και την άμεση, αυθόρμητη ανταπόκρισή τους ως προς την υλοποίηση των δειγματικών αλλά και για τις σύγχρονες, ευρηματικές, οργανωτικές, διδακτικές τους προσεγγίσεις τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο! Επίσης πολλά συγχαρητήρια στους/στις παριστάμενους/ες εκπ/κούς για το γόνιμο διάλογο και τις εύστοχες επισημάνσεις τους!



Στα ...σημαντικά (!) του επιμορφωτικού διημέρου  και ο πλούσιος σε εδέσματα- μπουφές, προσφορά της Διεύθυνσης του Αριστοτελείου Κορινθιακού Εκπαιδευτηρίου


Θερμές ευχαριστίες στους Υπευθύνους του Εκπαιδευτηρίου κ.κ. Αντώνιο Σίμο, Γεώργιο Μανθόπουλο, Εμμανουήλ Κουλιφέτη & Παναγιώτη Μουστόγιαννη καθώς και στη Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου κ. Κων/να Σακκά, για την εξαιρετική φιλοξενία και την ευρύτερη υποστήριξή τους! Τέλος, πολλά «ευχαριστώ» στις Διευθύνσεις των Σχολείων τόσο για την θετική τους ανταπόκριση στις δειγματικές πρακτικές όσο και για την ευελιξία διαχείρισης των μαθητών/τριών των Σχολείων τους, ώστε να παρευρεθούν, απρόσκοπτα, οι εκπ/κοί της Μονάδας τους στο επιμορφωτικό διήμερο, προς χάριν της προώθησης και βελτιστοποίησης της εκπ/κής λειτουργίας!


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου