Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2021

Δ.Σ. Τροπαίων Αρκαδίας: Υλοποίηση Εργαστηρίων Δεξιοτήτων Α΄ Θεματικού Κύκλου: «Φροντίζω το Περιβάλλον»

 

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση η οποία, από την τρέχουσα σχολική χρονιά 2021-22, συνίσταται σε τέσσερις Θεματικές Ενότητες, αξιοποιώντας σύγχρονες και πρωτότυπες μαθησιακές πρακτικές -μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας- με σκοπό την ανάπτυξη/καλλιέργεια βασικών ικανοτήτων των μαθητριών/τριών στη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάζονται, ως προς τον πρώτο θεματικό κύκλο: «Φροντίζω το Περιβάλλον», οι δράσεις των μαθητών/τριών του Δ.Σ. Τροπαίων Γορτυνίας Αρκαδίας με την υποστήριξη των αρμοδίων εκπ/κών τους κ.κ. Χρυσούλας Παπαδημητρίου (ΠΕ70), Χρύσας Κανελλοπούλου (ΠΕ70), Μαγδαληνής Καρούντζου (ΠΕ70) και Αλεξάνδρας Κόκα (ΠΕ70).

 

Α΄ Τάξη

Υπεύθυνη εκπ/κός: Χρυσούλα Παπαδημητρίου

 

Oι μαθητές/τριες υλοποίησαν δραστηριότητες στο πρόγραμμα «Σέβομαι το Περιβάλλον – Αγαπώ τον πλανήτη μου», μερικές από τις οποίες είναι οι ακόλουθες: 

Αρχικά, ενημερώθηκαν για την ύπαρξη σκουπιδιών και τις βλαβερές επιπτώσεις που προκαλούν στο περιβάλλον μέσω εκπαιδευτικών βίντεο και έφτιαξαν μια ζωγραφιά που απεικόνιζε την ύπαρξη σκουπιδιών σε δάση και θάλασσες.

Στον αντίποδα της ύπαρξης πληθώρας απορριμμάτων, επακολούθησε εκμάθηση της έννοιας της ανακύκλωσης, του μπλε κάδου και των ανακυκλώσιμων υλικών. Οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν ομαδικά δύο κάδους, έναν πράσινο κάδο απορριμμάτων και έναν μπλε κάδο ανακύκλωσης. Στη συνέχεια, τοποθέτησαν φωτογραφίες ανακυκλώσιμων και μη ανακυκλώσιμων υλικών αντίστοιχα στους δύο κάδους και συμπλήρωσαν ένα Φύλλο Εργασίας στο οποίο τοποθετούσαν υλικά που τους δίνονταν σε 4 διαφορετικούς κάδους: γυαλί, πλαστικό, χαρτί, μέταλλο.

 

Στην επόμενη δραστηριότητα οι μικροί/ές δημιουργοί κατασκεύασαν ατομικά μια μολυβοθήκη από ανακυκλώσιμα υλικά και αργότερα δημιούργησαν γκαλερί στην τάξη με φωτογραφίες από το διαδίκτυο που απεικόνιζαν κατασκευές με ανακυκλώσιμα υλικά. Ακολούθως, δημιούργησαν μια αφίσα με μηνύματα και εικόνες σχετικά με το περιβάλλον και την ανακύκλωση.

 

Τέλος, πραγματοποίησαν δράση καθαρισμού του αύλειου, σχολικού χώρου φορώντας τον κατάλληλο εξοπλισμό!

 

Β΄ Τάξη

Υπεύθυνη εκπ/κός: Χρύσα Κανελλοπούλου

Τίτλος Υποθεματικής: Κλιματική Αλλαγή, Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική Προστασία

Οι δράσεις του Α΄Θεματικού Κύκλου υλοποιήθηκαν σε 7 Εργαστήρια, ως εξής:

 

1ο Εργαστήριο: Oι φυσικές καταστροφές και ποιες ενέργειες μπορούμε για να κάνουμε τη Γη μας χαρούμενη.




2ο Εργαστήριο: Αναλυτική παρουσίαση των φυσικών καταστροφών και εικαστική απεικόνισή τους από τους/τις μαθητές/τριες.


 


3ο Εργαστήριο: Το εσωτερικό της Γης.



 


4ο Εργαστήριο: Ο Εγκέλαδος στην Ελληνική Μυθολογία. Στο τέλος υλοποιήθηκαν παιχνίδια με μύθους από όλο τον κόσμο αναφορικά με τον σεισμό.



 

5ο Εργαστήριο: Τι κάνουμε πριν τον σεισμό.



 

6ο Εργαστήριο: Τι κάνουμε κατά τη διάρκεια του σεισμού


 

7ο Εργαστήριο: Τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης και παιχνίδι για το πώς να προστατευτούμε από τον σεισμό.




 Γ΄ -  Δ΄ Τάξεις

Υπεύθυνη εκπ/κός: Μαγδαληνή Καρούντζου


Υποθεματική: «Οικολογία, Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά».

Τίτλος των Εργαστηρίων (6): «Σέβομαι τη φύση, αγαπώ τη ζωή»

 1ο Εργαστήριο: «Τι είναι το δάσος για μένα;» 

Οι μαθητές/τριες, αφού συζήτησαν για το οικοσύστημα, για τα δάση και την προστασία τους, παρακολούθησαν σε βίντεο μια μικρή ιστορία με τίτλο «Το δέντρο που έδινε». Έγινε σχολιασμός της ιστορίας και στο τέλος ζωγράφισαν ό,τι τους έκανε εντύπωση ή τους άρεσε από την ιστορία.

 


2ο Εργαστήριο: «Ο πλανήτης χάνει το οξυγόνο του: Αμαζόνιος»

Τα παιδιά αντάλλαξαν απόψεις για τους κινδύνους που διατρέχουν τα δάση εξαιτίας της ανθρώπινης παρέμβασης και πρότειναν λύσεις. Συγκεκριμένα, εντόπισαν το δάσος του Αμαζονίου στους χάρτες Google, παρακολούθησαν βίντεο με πυρκαγιές στο δάσος αυτό και συζήτησαν σχετικά με την καταστροφή αυτή, ώστε να αναλογιστούν την προσωπική τους ευθύνη απέναντι στη φυσική τους κληρονομιά. 


3ο Εργαστήριο: «Ποιος άλλος μένει εδώ;»

Παρακολούθηση παραμυθιού σε power point με τίτλο: «Ποιος άλλος μένει εδώ;» με συζήτηση πάνω σ’ αυτό, με σκοπό οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν τη βιοποικιλότητα και να εκτιμήσουν τα δασικά οικοσυστήματα. Στη συνέχεια, έγινε διαμοιρασμός ρόλων στους/στις μαθητές/τριες με τα ζωάκια που είχαν δει στο παραμύθι και προχώρησαν σε δραματοποίηση της ιστορίας.


4ο Εργαστήριο: «Ας δώσουμε στη Γη περισσότερο χρόνο ζωής!»

Οι μαθητές/τριες συζήτησαν και πρότειναν τις διαθέσιμες δυνατότητές τους ώστε να διατηρήσουν τον πλανήτη μας καθαρό και ασφαλή. Έπειτα, η υπεύθυνη εκπ/κός του Προγράμματος έδωσε στα παιδιά διάφορες εικόνες σχετικές με το περιβάλλον, τις κόλλησαν σε χαρτόνι και έγραψαν δίπλα οικολογικές συμβουλές. Τέλος, ζωγράφισαν στο χαρτόνι και δημιούργησαν μια αφίσα.

 


5ο Εργαστήριο: «Ανακυκλώστε… κάνει καλό!»

Στο πλαίσιο της οικολογικής συνείδησης οι μικροί/ές ερευνητές/τριες ενέταξαν την ανακύκλωση, όπου συζήτησαν για τα είδη της, τα ανακυκλώσιμα υλικά και τους διαφορετικούς κάδους για κάθε υλικό. Με βάση αυτά, δόθηκαν στα παιδιά εικόνες με τα είδη της ανακύκλωσης, τις οποίες κόλλησαν σε χαρτόνι. Έγραψαν συνθήματα, ζωγράφισαν και δημιούργησαν ένα κολάζ.

 

6ο Εργαστήριο: «Τι θα έκανα, αν ήμουν…»

Οι μαθητές/τριες  συμπλήρωσαν Φύλλα Εργασίας, όπου κλήθηκαν να βάλουν τον εαυτό τους στη θέση της θάλασσας και άλλων στοιχείων και να καταγράψουν σκέψεις και ιδέες σύμφωνα με τα ερωτήματα. Ο σκοπός ήταν να ευαισθητοποιηθούν «μπαίνοντας στη θέση» του περιβάλλοντος και να μάθουν να αποφεύγουν ενέργειες που επιβαρύνουν τον φυσικό πλούτο.

 

 

 

Ε΄ - ΣΤ΄ Τάξεις

Υπεύθυνη εκπ/κός: Αλεξάνδρα Κόκα

Οι μαθητές/τριες ακολούθησαν την υποθεματική «Παγκόσμια και τοπική κληρονομιά» με τίτλο: «Δύο Μουσεία μια Ιστορία: Βρετανικό και Ακρόπολης» όπου πραγματοποιήθηκαν τα ακόλουθα εργαστήρια δεξιοτήτων: 

1. Αρχικά έγινε αναφορά στην τοποθεσία όπου βρίσκεται το Μουσείο της Ακρόπολης, πότε -γιατί χτίστηκε, τι εκθέματα μπορεί να δει ένας επισκέπτης, από ποια περίοδο είναι τα εκθέματα κ.ά. Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν, μέσω powerpoint, κάποιοι κανονισμοί κατά την επίσκεψή των μαθητών/τριών σε αυτά. Τέλος, αφού χωρίστηκαν σε ομάδες έπαιξαν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με ερωτήσεις εμπέδωσης σε σχέση με αυτά που αναφέρθηκαν προηγουμένως.

2. Κατά την διεξαγωγή του δεύτερου εργαστηρίου οι μαθητές κλήθηκαν με σχετικές οδηγίες και σχετικό φυλλάδιο να αφηγηθούν μια φανταστική ιστορία – περιπέτεια κατά την επίσκεψη τους στο Μουσείο της Ακρόπολης αναφέροντας τι τους εντυπωσίασε, ποια συνάντηση είχαν και τελικά τι συνέβη κατά την επίσκεψή τους στον χώρο.


3. Στη συνέχεια, τα παιδιά παρακολούθησαν ένα σύντομο, τρίλεπτο video, όπου παρουσιάστηκαν τα βήματα κατασκευής των λίθων μιας ζωοφόρου κατά την αρχαιότητα και ακολούθως φιλοτέχνησαν την δική τους κατασκευή.

4.Κατόπιν, δημιούργησαν το δικό τους ψηφιακό μουσείο με εκθέματα από το Μουσείο της Ακρόπολης που τους εντυπωσίασαν, μέσω της εφαρμογής artsteps.

5. Τέλος, παρουσιάστηκαν δύο σύντομα βίντεο για τα Ελγίνεια μάρμαρα που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο. Αμέσως μετά, με χρήση powerpoint, παρουσιάστηκαν ο ευρύτερος χώρος του Μουσείου, μερικά εκθέματά του και η δράση Μελίνας Μερκούρη με αναφορά στους λόγους επιστροφής των Ελγίνειων. Τέλος, οι μαθητές σύνταξαν μία επιστολή προς τον Διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου με αίτημά τους την επιστροφή των μαρμάρων!

Θερμά συγχαρητήρια στους/στις μαθητές/τριες  του Δ.Σ. Τροπαίων Γορτυνίας για το συνεργατικό τους πνεύμα, τις παρορμητικές, παιδικές τους εμπνεύσεις και τη ζωηρή, ενεργή συμμετοχή τους στις προαναφερόμενες, εξαιρετικές δράσεις καθώς και στις εκπ/κούς τους κ.κ. Χρυσούλα Παπαδημητρίου, Χρύσα Κανελλοπούλου, Μαγδαληνή Καρούντζου και Αλεξάνδρα Κόκα για το αμέριστο ενδιαφέρον τους, τον επιμελή σχεδιασμό, τον πλουραλισμό των μέσων, την άρτια οργάνωση και την επιτυχή υλοποίηση - ολοκλήρωση των εργασιών της Α΄ Φάσης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων της Σχολικής τους Μονάδας στον Θεματικό Κύκλο «Φροντίζω το Περιβάλλον»Καλή επιτυχία και στη συνέχεια των δράσεών τους και στις τρεις επόμενες Θεματικές Ενότητες! Τέλος, ένα μεγάλο «Μπράβο» στην Διευθύντρια του Σχολείου κ. Αλεξία Γεωργαντά για τον καθοδηγητικό ρόλο και τη σημαντική της συνεισφορά στην αξιοπρόσεκτη «ανέλιξη» του Σχολείου που υπηρετεί ώστε οι μαθητές/τριές του να εξελίσσονται σε μεταβαλλόμενους χώρους και στην κοινωνία, καθώς και να ανταπεξέρχονται στην πολυπλοκότητα και την αβεβαιότητα του σύγχρονου κόσμου! 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου