Παρασκευή 28 Μαΐου 2021

Δ.Σ. Βαλτεσινίκου Αρκαδίας: Όταν ο Jackson Pollock ... επισκέφθηκε τη Σχολική Μονάδα!

 

Στο Δημοτικό Σχολείο Βαλτεσινίκου, την Πέμπτη 27 Μαΐου 2021,  οι μαθητές/τριες αντίκρισαν ένα θέαμα από το παράθυρο της τάξης τους που αρχικά τους προβλημάτισε έντονα...

 


Λίγο πριν χτυπήσει το κουδούνι για το πρώτο διάλειμμα, υπάλληλοι του Δήμου Γορτυνίας, ξεκίνησαν εργασίες ασφαλτόστρωσης του αύλειου χώρου. Αν και τα μέλη του συνεργείου του Δήμου είχαν επισκεφτεί το Σχολείο με καλό σκοπό, βελτίωση των υποδομών του, οι μαθητές/τριες εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για τα επερχόμενα διαλείμματα που θα πήγαιναν χαμένα, αφού δεν υπήρχε αρκετός χώρος για παιχνίδι. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν έντονες. «Μα γιατί σήμερα, κύριε; Δεν μπορούσαν να έρθουν άλλη στιγμή; Το Σαββατοκύριακο ίσως; Πάει η μπάλα στο προαύλιο...».



Όταν χτύπησε επιτέλους το κουδούνι, οι μαθητές μαζί με τον δάσκαλό τους εξήλθαν του κτιρίου για να παρατηρήσουν την εξέλιξη των εργασιών. «Δείτε το θετικά, παιδιά», είπε ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός τους. «Μπορεί το προαύλιό μας να μην είναι διαθέσιμο για παιχνίδι, αλλά είναι ένα έργο τέχνης. Μου θυμίζει  τα έργα του Pollock! Για δείτε και τον τρόπο που εργάζονται οι κύριοι του Δήμου. Μοιάζει πολύ με την τεχνική του ζωγράφου, το  ντρίπινγκ!»


 


O Jackson Pollock (1912 – 1956), Αμερικανός ζωγράφος, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Γνώρισε μεγάλη φήμη, ενώ ο πίνακάς του «Νούμερο 5» (επόμενη φωτογραφία) έγινε ο πιο ακριβός πίνακας στον κόσμο, όταν πουλήθηκε για το αστρονομικό ποσό των 140.000.000 δολαρίων! Το 1936 ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τη χρήση της υγρής μπογιάς σε ένα πειραματικό εργαστήριο της Νέας Υόρκης, το οποίο διευθυνόταν από τον David Alfaro Siquueiros. Ο Pollock επηρεάστηκε βαθιά από τις νέες μεθόδους και άρχισε να εφαρμόζει μια ιδιόμορφη τεχνική με υγρή μπογιά, η οποία αργότερα χαρακτηρίστηκε ως τεχνική του «dripping», δηλαδή του «σταξίματος». Ο δημιουργός τοποθετούσε τον καμβά στο πάτωμα του στούντιο και χρησιμοποιώντας αντικείμενα όπως ξύλα, ξεραμένες βούρτσες ή και σύριγγες, «πιτσιλούσε» τον καμβά με μπογιά, δημιουργώντας αφηρημένα σχήματα που μετέδιδαν έντονες καταστάσεις και συναισθήματα, χωρίς να παίρνουν κάποια συγκεκριμένη ρεαλιστική μορφή. Τα πρώτα έργα του Pollock θεωρούνται επηρεασμένα από τους Μεξικανούς ζωγράφους David Alfaro Siquueiros και Diego Rivera, ωστόσο μετά από την πρώτη του επαφή με έργα του Picasso και των υπερρεαλιστών, οι πίνακές του γίνονται περισσότερο συμβολικοί.

 


Το ενδιαφέρον που έδειξαν τα παιδιά για τον διάσημο ζωγράφο και τις τεχνικές του, αποτέλεσαν την αφορμή για τις δράσεις της σημερινής ημέρας, Παρασκευής 28 Μαΐου 2021. Μετά από μια ολιγόλεπτη παρουσίαση video για τον καλλιτέχνη, τα έργα του και τις τεχνικές του, ακολούθησε συζήτηση, όπου οι μαθητές έθεταν τα ερωτήματα που τους δημιουργήθηκαν. Όταν οι ερωτήσεις των μαθητών/τριών ολοκληρώθηκαν, εμφανίστηκαν τα υλικά της επόμενης δράσης: ένας μεγάλος καμβάς, για την ακρίβεια δύο κομμάτια λευκού χαρτιού του μέτρου ενωμένα ώστε να σχηματιστεί ένα τετράγωνο 4τ.μ. και πολλά μπουκάλια με διάφορες μπογιές. Οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν να ζωγραφίσουν χρησιμοποιώντας το ντρίπινγκ, την τεχνική του διάσημου εξπρεσιονιστή ζωγράφου!



Τίποτε δεν έγινε άσκοπα και βιαστικά! Δόθηκε χρόνος αρκετός για διάλογο προκειμένου να παρθούν καίριες αποφάσεις, όπως η επιλογή των χρωμάτων και η σειρά με την οποία θα χρησιμοποιηθούν. Όταν το έργο περατώθηκε, οι μαθητές/τριες πήραν τις κατάλληλες αποστάσεις και άλλαξαν θέση και οπτική. Κάποιοι/ες πήραν τη θέση των κριτικών τέχνης και άλλοι/ες των επισκεπτών μιας γκαλερί αφηρημένης τέχνης... Κινήθηκαν γύρω από το έργο, το παρατήρησαν και διατύπωσαν τις σκέψεις τους γύρω από το αποτέλεσμα και τη διαδικασία!





Τέλος, ήρθε η ώρα να δώσουν ένα όνομα στο ομαδικό τους έργο. 

Και το όνομα αυτού,  προφανές,  αλλά όχι και τόσο...:

 «Το προαύλιο»!

 



Θερμά συγχαρητήρια στους/στις μικρούς/ές καλλιτέχνες/ιδες του Δ.Σ. Βαλτεσινίκου και στον Προϊστάμενο του Σχολείου και υπεύθυνο της δράσης κ. Ηλία Κουτρουμάνο (ΠΕ 70) για τη σημερινή, καλλιτεχνική τους έμπνευση που με ευρηματικό και πρωτότυπο τρόπο αποτύπωσαν στον καμβά τον παιδικό παρορμητισμό τους -από ένα τυχαίο, περιστασιακό γεγονός, ξεπερνώντας τις παραδοσιακές συμβάσεις της ζωγραφικής με πολύχρωμες, πρωτότυπες συνθέσεις έντονων αντιθέσεων φωτός και σκιάς, αναδεικνύοντας την ονειρική και κινητήριο δύναμη της ζωγραφικής απέναντι στις σύγχρονες προκλήσεις των δύσκολων καιρών που διανύουμε!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου