Παρασκευή 9 Απριλίου 2021

4η & 9η Εν. ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου: Υλοποίηση Επιμορφωτικής Δράσης: «Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα στη Σχολική Ηλικία: Η Συμβολή και ο Ρόλος του Εκπ/κού»

 

Οι ψυχικές διαταραχές της παιδικής και εφηβικής ηλικίας έχουν κερδίσει το σύγχρονο ενδιαφέρον πολλών επιστημονικών κλάδων, αποτελώντας ένα σύνθετο και σημαντικό πρόβλημα εξαιτίας των σοβαρών επιπτώσεων που μπορούν να επιφέρουν στη προσωπική, οικογενειακή, σχολική ζωή και στο ευρύτερο κοινωνικό πεδίο. Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιήθηκε σήμερα, Παρασκευή 09 Απριλίου 2021, μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα επιμορφωτική δράση για τους/τις εκπ/κούς των Δημοτικών Σχολείων Γενικής & Ειδικής Αγωγής της 4ης και της 9ης Ενότητας του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου με τίτλο: «Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα στη Σχολική Ηλικία: Η Συμβολή και ο Ρόλος του Εκπαιδευτικού». Το σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση της δράσης είχαν αναλάβει, από κοινού, οι αρμόδιοι Συντονιστές Εκπ/κού Έργου ΠΕ 70 κ.κ. Αντώνιος Κοκκονός και Μιχαήλ Πολυχρονόπουλος.

 


Αρχικά, το λόγο πήραν οι δύο προαναφερόμενοι συνδιοργανωτές της εκδήλωσης οι οποίοι αφού καλωσόρισαν τους/τις παρευρισκόμενους/ες εκπ/κούς αναφέρθηκαν στους κεντρικούς άξονες και στη στοχοθεσία – σκοποθεία της επιμορφωτικής δράσης που εστίαζε στον πολύπλοκο ρόλο του εκπαιδευτικού, επισημαίνοντας με σαφήνεια όχι μόνον τα διακριτά όρια του τομέα του αλλά και τη συνέργεια -κατά περίπτωση- όλων των εμπλεκόμενων, επιστημονικών κλάδων (Παιδαγωγική, Ψυχολογία, Ψυχιατρική, Κοινωνιολογία, κ.ά.) και λοιπών Φορέων (ΚΕΣΥ, Δομές Στήριξης - Κέντρα Ψυχικής Υγείας, Υπηρεσίες Πρόνοιας, κ.ά.). 


  


Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου των Δημοτικών Σχολείων της 9ης Ενότητας (ΠΕ70) του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου κ. Μιχαήλ Πολυχρονόπουλος με θεματικό τίτλο: «Διαταραχές Ψυχικής Υγείας των  Παιδιών: Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή – Διαταραχή Διαγωγής: Ορισμός - Χαρακτηριστικά - Προτάσεις Διαχείρισης - Μελέτες Περίπτωσης». Ο εισηγητής αναφέρθηκε στις διαταραχές διαγωγής & εναντίωσης - αντίθεσης της παιδικής ηλικίας, παρέθεσε σύγχρονα, ερευνητικά δεδομένα και εστίασε στην αιτιολογία, τα χαρακτηριστικά, τη συννοσηρότητα με άλλες διαταραχές (ΔΕΠ-Υ), στα κριτήρια, στη διαχείριση (συμπεριφορικές στρατηγικές - προσεγγίσεις & στρατηγικές διδασκαλίας με προσαρμογές στην τάξη), επικέντρωσε στον καταλυτικό - υποστηρικτικό ρόλο του εκπαιδευτικού, καταλήγοντας στην παράθεση – ανάλυση συγκεκριμένων μελετών περίπτωσης. Τέλος, επισήμανε ότι ο εκπ/κός δεν διαγνώσκει -υπακαθιστώντας το έργο του ειδικού- αλλά παρατηρεί, καταγράφει, εικάζει, ενημερώνει, συνεργάζεται και συμμετέχει ενεργά στη διαχείριση μαθητών/τριών που αντιμετωπίζουν διαφόρων τύπων προσαρμοστικές δυσκολίες, κατά περίπτωση.


  

Ακολούθως, το λόγο πήρε ο  κ. Αντώνιος ΚοκκονόςΣυντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου των Δημοτικών Σχολείων της 4ης Ενότητας του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου με τίτλο Θεματικής: «Προβλήματα προσαρμογής στο Σχολείο: Αγχώδεις διαταραχές – Παιδική Κατάθλιψη»Ο ομιλητής αναφέρθηκε στις έννοιες της προσαρμογής (διαπροσωπική – ενδοπροσωπική), της παιδικής, προβληματικής συμπεριφοράς, στα προβλήματα εσωτερίκευσης, στις συνήθεις, αγχώδεις διαταραχές, στο άγχος του αποχωρισμού, στη σχολική φοβία – άρνηση και τις ειδικές και κοινωνικές φοβίες των παιδιών, στην αντιμετώπιση του άγχους εντός της σχολικής αίθουσας, στην παιδική κατάθλιψη (αίτια – χαρακτηριστικά – αντιμετώπιση) και κατέληξε στον κομβικό ρόλο του εκπ/κού. Κατά τη διάρκεια της εισήγησής του παρέθεσε σχετική, μελέτη περίπτωσης όπου δέχτηκε παρεμβάσεις από τους/τις παρευρισκόμενους/ες εκπ/κούς προς συζήτηση - ανάλυση.


 


Οι εισηγήσεις ολοκληρώθηκαν με τη θεματική του βραβευμένου σκηνοθέτη – παραγωγού και  Επιστημονικού Συνεργάτη του Τμήματος Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών (Τ.Π.Ψ.Τ.) της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου κ. Γεώργιου Ζέρβα με τίτλο «Το πολυπαραγοντικό φαινόμενο των εξαρτήσεων και ο ρόλος της πρόληψης στην αντιμετώπισή τους». Ο παρουσιαστής, μέσα από το διεισδυτικό βλέμμα του καλλιτέχνη -και όχι του ειδικού επιστήμονα- με την εμπειρία από την παραγωγή τριών, πρόσφατων ντοκιμαντέρ σε δομές ψυχοκοινωνικής υποστήριξης (το τελευταίο αναμένεται να μεταδοθεί το προσεχές διάστημα από την ΕΡΤ με τίτλο: «Πού πετούν τα παιδιά;»), ανέπτυξε το φαινόμενο των εξαρτήσεων (χρήση ουσιών, αλκοόλ, χαρτοπαιξία, κλπ.) - απεξαρτήσεων (προετοιμασία - ευαισθητοποίηση - ψυχολογική απεξάρτηση - επανένταξη) αναλύοντας το ψυχολογικό, προσωπικό & οικογενειακό, προφίλ των εξαρτημένων ατόμων εστιάζοντας στην πρόληψη ως μέσου αποφυγής και προφύλαξης μέσα από την οικογενειακή εστία και την εκπαίδευση. Στο τέλος, πρόβαλε αποσπάσματα από το πολύχρονο οδοιπορικό του στους χώρους των υποστηρικτικών δομών παρουσιάζοντας στιγμιότυπα της ζωής και προσωπικές εξομολογήσεις απεξαρτημένων ατόμων. Μέσα από την κάμερα, το μικρόφωνο και το μοντάζ, ο δημιουργικός καλλιτέχνης αποκάλυψε προσωπικές υπερβάσεις νέων ανθρώπων σ’ έναν ανηφορικό δρόμο χωρίς να σταθεί στο «πώς» αλλά στο «γιατί» των επιβλαβών συνθηκών. Όπως ανέφερε ο εισηγητής, εάν ο άνθρωπος δεν γεννιέται αλλά γίνεται, οι προσπάθειες αυτών των ανθρώπων παραπέμπουν στις αντίστοιχες προσπάθειες του καθενός να βρει ένα νέο βηματισμό έπειτα από όποια αναπόδραστη συμφορά συναντήσει στη ζωή του και στο τέλος βγαίνει νικητής!


 


Ήταν μία επιμορφωτική δράση με στοχευμένη εστίαση και συνδυαστικά – αλληλοσυμπληρωματικά χαρακτηριστικά ψυχοπαιδαγωγικής υφής που αναδείχτηκαν μέσα από τη σχολική, οικογενειακή και κοινωνική, πραγματική ζωή των παιδιών, των εφήβων και των ατόμων νεαρής ηλικίας, που ανέδειξε τον κύριο ρόλο του εκπαιδευτικού ως προς τον αρχικό εντοπισμό και την αναγνώριση ενδεχόμενων, ψυχικών διαταραχών, κυρίως της παιδικής ηλικίας, καθώς και στον αιτιακό χαρακτήρα της σκέψης, σε σχέση με τη δράση και την ενσυνειδησία των σκέψεων και των διαδικασιών που εφαρμόζονται ή θα πρέπει να εφαρμόζονται στη ρύθμιση δυσάρεστων καταστάσεων. Επιπρόσθετα, μέσα από τη βιωματική πεμπτουσία του ντοκιμαντέρ, η εκδήλωση παρείχε μοναδικές, αληθινές, βιωμένες εμπειρίες νέων ανθρώπων που αλλοτριώνουν την οικογένεια και τραυματίζουν -ανεξίτηλα- τις ευαίσθητες, παιδικές ψυχές έως ότου οι ίδιοι ξαναβρούν την ηρεμία, την επαφή τους με το χρόνο και το χώρο, αντιληφθούν τη μοναδικότητα και τις νέες πτυχές της ύπαρξής τους, απαλλαγμένης από τις γκρίζες σελίδες της ζωής τους ανοίγοντας καινούριους δρόμους στο «αύριο» και κάνοντας τα «παιδιά» τους, ξανά παιδιά!

 

Θερμά συγχαρητήρια στους/στις συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικούς για την σημερινή παρουσία, το αμείωτο ενδιαφέρον και την ενεργό τους συμμετοχή με προφορικές ή γραπτές, εύστοχες παρεμβάσεις, στους ομιλητές για την αρτιότητα, την αμεσότητα, τη χρηστική αξία και τον πρακτικό προσανατολισμό των εισηγήσεών τους  καθώς και στους υπεύθυνους φορείς του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου για τον επιμελή σχεδιασμό, τη σχολαστική οργάνωση και την εξαιρετική υλοποίηση της σημερινής, επιμορφωτικής εκδήλωσης με πλούσιο συναίσθημα και συνεργατικό πνεύμα!



Υ.Γ. : Για να δείτε πολυθεματικά, ενδεικτικά αποσπάσματα (trailer) από ντοκιμαντέρ του Γεώργιου Ζέρβα

 πατήστε  εδώ  και εδώ  .


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου