Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2020

ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου: Υλοποίηση Επιμορφωτικής Δράσης Φιλαναγνωσίας


Το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου, μέσα από τη βραχύχρονη ιστορία του, έχει αναδείξει την φιλαναγνωσία ως πρωταρχικό, επιμορφωτικό μέλημά του, θεωρώντας ότι η ψυχική καλλιέργεια έχει τεράστια δυναμική που συντελεί στη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας! Στο πλαίσιο αυτό, το Σάββατο 05 Δεκεμβρίου 2020 υλοποιήθηκε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εξ αποστάσεως επιμορφωτική δράση για Εκπ/κούς Προσχολικής Π.Ε. 60 (1ης, 2ης & 3ης Ενότητας) & Δημοτικής Π.Ε. 70 (5ης, 6ης & 9ης Ενότητας Δημοτικών Σχολείων Α΄& Β΄ Τάξεων)  του οικείου Φορέα, με θέμα: «Η Φιλαναγνωσία στο Σχολείο».

 


Υπεύθυνοι/ες της διοργάνωσης ήταν οι Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου Προσχολικής Εκπ/σης 1ης, 2ης και 3ης Ενότητας κ.κ. Στυλιανή ΣαραντοπούλουΜιχαλίτσα Παντελέων και Αλεξάνδρα Νικολάου (ΠΕ 60) σε συνεργασία με τους Συντονιστές/τριες Εκπαιδευτικού Έργου Δημοτικής Εκπ/σης 5ης, 6ης και 9ης Ενότητας κ.κ. Αθανασία Χρονοπούλου, Ελένη Σταυροπούλου & Μιχαήλ  Πολυχρονόπουλο (ΠΕ 70). 

  


Εισηγήτριες ήταν η Καθηγήτρια Παιδικής Λογοτεχνίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Δρ. Αγγελική Γιαννικοπούλου και η Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Α/θμιας  Εκπ/σης Αν. Αττικής, Δρ. Παιδικής Λογοτεχνίας, Χρύσα Κουράκη.


Η κ. Αγγελική Γιαννικοπούλου, μεταξύ άλλων,  αναφέρθηκε στον ανεκτίμητο πλούτο του βιβλίου που παρέχει στους/στις  αναγνώστες/στριες (παιδιά & ενήλικες) μιαν άλλη πραγματικότητα που αναδεικνύεται ξαφνικά μπροστά τους εμφανίζοντας απρόοπτες αλήθειες μέσα από το πρίσμα πολλών, οπτικών γωνιών παρωθώντας τους να επιδεικνύουν ανεκτικότητα στις αλήθειες των «άλλων»! Επιπλέον, μέσα από αυτό (το βιβλίο), καλλιεργείται η φαντασία και η πολυπόθητη ενσυναίσθηση, βρίσκουν παρηγοριά σε προσωπικούς προβληματισμούς, έρχονται σε επαφή με κοινωνικά προβλήματα αποκτώντας -με ευχάριστο και ψυχαγωγικό τρόπο- ποικίλες πληροφορίες και γνώσεις τόσο σε σχέση με το λόγο (εμπλουτισμός λεξιλογίου και εκφραστικών μέσων) όσο και σε σχέση με την εικόνα και τις εικαστικές τέχνες οξύνοντας –παράλληλα- τη σκέψη και την κρίση τους. Επιπρόσθετα, η εισηγήτρια -με εύσχημο, ευρηματικό και παραστατικό τρόπο- συνδύασε υποθέσεις και σενάρια βιβλίων της Παιδικής Λογοτεχνίας με την αναγνωστική απόλαυση, την πραγματική ζωή και την καλλιέργεια των μαθητικών δεξιοτήτων!



 


Η κ. Χρύσα Κουράκη εστίασε το ενδιαφέρον της στη δυναμική που αναπτύσσεται μέσα από το Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών ως ένα «προσβάσιμο» δώρο επικοινωνίας, ανταλλαγής απόψεων και ερευνητικών δράσεων, ως μια πνευματική ανακάλυψη με ξεχωριστό ενδιαφέρον και πολλές αναγωγές! Αναφέρθηκε στην προσφορά και την αξία της ανάγνωσης από την βρεφική (!) ηλικία, έδωσε έμφαση στη μεγαλόφωνη ανάγνωση, μίλησε για τα κριτήρια επιλογής των βιβλίων και την ανάγνωση στο Σχολείο (το δεκάλεπτο της ανάγνωσης, το κουδούνι της ανάγνωσης) ενώ αναφέρθηκε και σε θέματα λειτουργίας – οργάνωσης των Σχολικών Βιβλιοθηκών παραθέτοντας σχετικά παραδείγματα.



 

Μετά το πέρας των εισηγήσεων επακολούθησε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος μεταξύ των διοργανωτών συντονιστών/τριών, των εισηγητριών και των παριστάμενων εκπ/κών όπου εξήχθησαν χρήσιμα συμπεράσματα.

 

 


Ας μη λησμονούμε ότι σκοπός της Φιλαναγνωσίας είναι η εξοικείωση του παιδιού  με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής του σχέσης με αυτό. Αυτή η σχέση θα το βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη, να δραστηριοποιήσει τη φαντασία και την εφευρετικότητά του, να εμπλουτίσει την αισθητική του καλλιέργεια, να δοκιμάσει τα συναισθήματά του αναπτύσσοντας έτσι τη συναισθηματική του νοημοσύνη, να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο και εν κατακλείδι να συγκροτήσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του. Επιπρόσθετα, μέσα από τη διαδικασία της φιλαναγνωσίας επιτυγχάνονται και επιμέρους στόχοι, όπως η καλλιέργεια της αναγνωστικής απόλαυσης, η άσκηση της δεξιότητας της προσεκτικής ακρόασης και ως εκ τούτου και της πρόληψης φαινομένων διάσπασης προσοχής -όταν δεν οφείλεται σε παθογόνα αίτια, όπου είναι πολύ συχνή στο νηπιαγωγείο και τις μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου- η καλλιέργεια δεξιότητας αναδιήγησης ιστοριών, συναισθημάτων ή καταστάσεων, η  ανάπτυξη δυνατότητας κατανόησης κειμένου, η ανάπτυξη συνεργατικής, αφηγηματικής & επικοινωνιακής ικανότητας, η εξοικείωση με τη λειτουργία ομάδων και η δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και δημιουργικότητας μέσα στην τάξη, η οποία παύει να αποτελεί ένα άθροισμα μεμονωμένων μαθητών/τριών αλλά γίνεται μια «κοινότητα αναγνωστών/στριών».

 

 

Ήταν μία εκδήλωση με χρηστική αξία που αγκάλιασε τα μαθητικά ενδιαφέροντα, αναδεικνύοντας την (παιδική) λογοτεχία ως μία μορφή τέχνης που μεταπλάθει την αντικειμενική πραγματικότητα με την αισθητική αξία που της προσδίδει, που συγκινεί -πρωταρχικό γνώρισμα της λειτουργίας της τέχνης του λόγου- αναδεικνύοντας κοινωνικά προβλήματα δημιουργώντας έναν ολόκληρο κόσμο ιδεών και πεποιθήσεων, που ενώνουν το συγγραφέα με την εποχή του ή τον αντιπαραθέτουν σε αυτήν! 

 

Θερμά συγχαρητήρια στην Καθηγήτρια Παιδικής Λογοτεχνίας του Ε.Κ.Π.Α. Δρ. Αγγελική Γιαννικοπούλου και στην Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Α/θμιας  Εκπ/σης Αν. Αττικής, Δρ. Παιδικής Λογοτεχνίας, Χρύσα Κουράκη για τις εξαιρετικές τους εισηγήσεις που οδήγησαν τους/τις συμμετέχοντες/ουσες εκπ/κούς σε μία εσώτερη διερεύνηση της πνευματικής τους ζωής, παρέχοντάς τους παράλληλα, αξιόπιστες και μεθοδικές προτάσεις της καθημερινής, εκπ/κής πρακτικής!

 

Τέλος πολλά συγχαρητήρια στους Φορείς Διοργάνωσης του Περιφερειακού Κέντρου Εκπ/κού Σχεδιασμού Πελοποννήσου (1ης, 2ης & 3ης Ενότητας Προσχολικής Αγωγής & 5ης, 6ης & 9ης Ενότητας Δημοτικής Εκπ/σης) καθώς και στους/στις παριστάμενους/ες εκπ/κούς που συμμετέχοντας στη σημερινή επιμορφωτική δράση σε προαιρετική βάση, απέδειξαν –εμπράκτως- τη μεγάλη τους αγάπη για το βιβλίο,  τον πολιτισμό και κάθε μορφή τέχνης με ευαισθησία, αστείρευτη φαντασία και πάθος για δημιουργία!

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου