Πέμπτη 6 Ιουνίου 2019

2ο Δημοτικό Σχολείο Κυπαρισσίας Ν. Μεσσηνίας: Συμμετοχή σε Αγώνες Ρητορικών Επιδείξεων στη Σχολή Ανθρωπιστικών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα


Το Εργαστήριο Αρχαίας Ρητορικής & Δραματικής Τέχνης του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου σε συνεργασία με τον Ρητορικό Όμιλο της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών, με τη Διεύθυνση Π.Ε.Ν. Μεσσηνίας, τους Συντονιστές Εκπ/κού Έργου Ν. Μεσσηνίας του ΠΕ.Κ.Ε.Σ Πελοποννήσου, την Εταιρεία για την Προώθηση της Ρητορικής,  διοργανώνει Αγώνες Ρητορικών Επιδείξεων για τους/τις μαθητές/τριες των  Ε΄ & ΣΤ΄ Τάξεων  τη Δευτέρα 10 Ιουνίου 2019 στο Αμφιθέατρο «Ν. Πολίτης» της Σχολής Ανθρωπιστικών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στην Καλαμάτα.


Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Κυπαρισσίας ...δεν θα μπορούσε να λείπει από μία τέτοια πνευματική συνάντηση ανάδειξης της ανυπέρβλητης αξίας της δύναμης του ανθρώπινου λόγου, συμμετέχοντας με 8 μαθητές/τριες, ως εξής:

Α/Α
ΤΑΞΗ/ ΤΜΗΜΑ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ
ΑΓΩΝΙΣΜΑ

1

Ε1



Βυρίνη Λαμπρινή
Νοηματική Ανάγνωση

Κασσέρη Λυδία
Αυθόρμητος Λόγος

2

Ε2



Σαλιγκαριάς Δημήτριος
Αυθόρμητος Λόγος

Φωτεινοπούλου Ηλιάννα
Νοηματική Ανάγνωση

3

ΣΤ1


Γκόγκα Αναστασία

Νοηματική Ανάγνωση

Κουράκος Αλέξανδρος
Αυθόρμητος Λόγος

4

ΣΤ2



Παπακυριακόπουλος Ιωάννης
Νοηματική Ανάγνωση

Μητρόπουλος Νικόλαος
Αυθόρμητος Λόγος

Τις Ρητορικές επιδείξεις θα παρακολουθήσουν και οι μαθητές/τριες της ΣΤ΄ Τάξης του Σχολείου, υπό τη συνοδεία των υπευθύνων εκπ/κών κ.κ. Αθανάσιου Σαρτζή & Αγγελικής Κράμπη


Η «ρητορική» πρέπει να επανέλθει στη σειρά των ελληνικών λέξεων, που υποδηλώνουν τις σημαντικές καινοτομίες στον πολιτισμό μας, δίπλα στην «πολιτική», την «ιστορία», τη «φιλοσοφία», την «ηθική», τα «μαθηματικά», κ.ά. Αυτό είναι το ελληνικό θαύμα, μία σειρά από θεωρητικοποιήσεις με οικουμενική διάσταση
Οι Έλληνες εφηύραν την τέχνη της Ρητορικής θεωρώντας ότι υπάρχουν τρεις πηγές πειθούς. Πέρα από τα λογικά επιχειρήματα, υπάρχουν επίσης η αυθεντία και ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται αυτός που ομιλεί. Κι έπειτα υπάρχει η ψυχολογία εκείνου, ο οποίος βρίσκεται στο ακροατήριο: είναι θυμωμένος, φοβάται, είναι αδιάφορος; Η πειθώ δεν σχετίζεται αποκλειστικά μόνο με τη χρήση επιχειρημάτων (λόγος) αλλά και με την προσωπικότητα του ομιλητή (θος) και το πάθος (αρχ. πάθος), που κινητοποιεί τα συναισθήματα του ακροατηρίου. Η Αρχαιότητα πρόβλεψε 5 κλασικά στάδια: τη σύλληψη των επιχειρημάτων (ερεσις), τη διάταξη των επιχειρημάτων με τρόπο αποτελεσματικό (τάξις), το ύφος και την έκφραση (λέξις), την απομνημόνευση (μνήμη), ώστε να παραμείνει ο λόγος στο νου του ομιλητή και την εκφώνηση (πόκρισις).


Τον 5ο π.Χ. αιώνα, συστηματοποιήθηκε η θεωρία της ρητορικής τέχνης γιατί, αν και η Ρητορική αποτελεί την εννοιολογική ανάλυση της πειθούς, αντικατοπτρίζει επίσης και μία λειτουργία της κοινωνίας, έναν τρόπο συμβίωσης. Ειδικότερα, στην Αθήνα, στο πλαίσιο της δημοκρατίας, υπόβαθρο της ρητορικής ήταν το δικαστικό πεδίο: οι αγορητές παραθέτουν τα επιχειρήματά τους και ακολουθεί η ετυμηγορία του λαού, ο οποίος όμως δεν θεωρεί πως κατέχει την απόλυτη αλήθεια, αλλά μόνον τη δικαστική. Στο πολιτικό πεδίο συμβαίνει το ίδιο: όταν οι πολίτες πρέπει να λάβουν μία απόφαση, συγκεντρώνονται, μιλούν, ακούνε και στο τέλους επικρατεί κάποια άποψη έναντι μιας άλλης. Όπως σημείωσε, γενικότερα, ο Fénelon : «Στους Έλληνες όλα εξαρτώνταν από τον λαό και ο λαός εξαρτώνταν από τον λόγο»! Κατά τη διάρκεια της Αρχαιότητας η φιλοσοφία και η ρητορική ήταν «εχθρευόμενοι μεν αλληλοεμπλουτιζόμενοι δε συγγενείς»


Για τους Έλληνες η ρητορική εκπορεύεται από τρεις πηγές: το φυσικό ταλέντο (ωραία φωνή, ωραία φυσική παρουσία, διαύγεια πνεύματος), τη θεωρητική κατάρτιση (μέθοδοι) και τέλος την εξάσκησηΔεν προσφέρει έτοιμους λόγους, για να ανταπεξέλθει κάποιος/α σε αυτή την κατάσταση, αλλά ιδέες, έναν κατάλογο ερωτήσεων, που μπορεί να υποβάλει στον εαυτό του/της, ώστε να είναι ικανός/ή να αναπτύξει αποτελεσματικά ένα θέμα. Το κλασικό σχεδιάγραμμα του Δικανικού Λόγου, με τα πέντε μέρη (Προοίμιο, Διήγησις, Πρότασις, Επιχειρηματολογία, Επίλογος) μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πλείστες περιστάσεις αποτελώντας το πλέον, ενδεικτικό πλαίσιο! 


Συμπερασματικά, η ρητορική αποτελεί μία διαδικασία προσέγγισης και πολιτισμού που προϋποθέτει την αποδοχή της ύπαρξης της άλλης άποψης και για το λόγο αυτό αναδεικνύει την αξία των ανθρωπίνων σχέσεων μέσα από τον ελεύθερο λόγο και την ανταλλαγή πολυποίκιλων επιχειρημάτων! 


Θερμά συγχαρητήρια στους/στις συμμετέχοντες/ουσες μαθητές/τριες της Σχολικής Μονάδας! Με την υψηλή συμμετοχικότητά τους σε συνδυασμό με τη θέληση, το ζήλο και το υψηλό ενδιαφέρον τους συμβάλλουν και αυτοί/ές, στο ποσοστό που τους αναλογεί, στην αναμόρφωση/ ανανέωση του εκπ/κού μας συστήματος! Επίσης, ένα μεγάλο «Μπράβο» στους/στις άξιους/ες εκπ/κούς ΠΕ 70 κ.κ. Δέσποινα ΓεωργιάδουΑγγελική ΚράμπηΑγγελική ΛέφαΓεωργία ΜπελογιάννηΕλπίδα Υφαντή, στην εκπ/κό ΠΕ 06 κ. Ευθυμία Πετροπούλου, αλλά και στους/στις υπόλοιπους/ες εκπ/κούς της Μονάδας, για τη θετική τους ενέργεια και την επιστημονική – ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη που παρείχαν στους/τις μικρούς/ές ρήτορες! Τέλος, πολλά συγχαρητήρια στον Διευθυντή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κυπαρισσίας κ. Νικόλαο Τζώνη για την επίπονη, οργανωτική και υποστηρικτική του λειτουργία!


 
Καλή Επιτυχία στα παιδιά μας!!!





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου